Efficiënter gebruik van het net

Nieuwe contractvormen zorgen voor ruimte

Buiten de piekmomenten is er ruimte op het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld 's nachts. Die capaciteit kan worden ingezet voor onder andere het opladen van elektrische auto’s en vrachtwagens. Behalve naar netuitbreiding kijken we daarom naar een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet. Om dat mogelijk te maken, werken we als netbeheerders aan contracten met alternatieve transportrechten en contracten waarin we transportcapaciteit afspreken met groepen. Voor dergelijke contractvormen is nog veel aanpassing van wet- en regelgeving nodig. We verwachten dat we zulke contracten vanaf 2025 kunnen aanbieden.

Alternatieve transportrechten

Door contractvormen met alternatieve transportrechten (ATR’s) kunnen we meer gebruikers op het net aansluiten. Bovendien profiteren netgebruikers die gebruikmaken van alternatieve transportrechten van een lager tarief. We onderscheiden twee categorieën ATR’s: tijdgebonden en dynamische contracten.

• Bij tijdgebonden contracten spreken we een vast tijdsvenster af met de klant. De klant krijgt dan bijvoorbeeld ’s nachts extra vermogen.

• Bij dynamische contracten kunnen we de capaciteit voor een (maximaal) aantal uren per jaar beperken op momenten dat we een piekbelasting verwachten. Klanten krijgen uiterlijk een dag voor zo’n beperking bericht.

Groepstransportovereenkomst

Steeds meer ondernemingen op bedrijventerreinen vormen een energiehub om samen efficiënt met energie om te gaan. Ze stemmen energieopwek, -verbruik en -opslag op elkaar af. Zo kunnen ze samen verduurzamen en uitbreiden als dat nodig is. Energiehubs zorgen er ook voor dat er ruimte op het net ontstaat. We willen energiehubs graag ondersteunen met groepstransportovereenkomsten. In zo’n overeenkomst spreken we een maximaal te gebruiken hoeveelheid transportcapaciteit af met de energiehub. Deelnemers in de energiehub stemmen vervolgens onderling af hoe ze deze capaciteit benutten.

Bij energiehubs is op technisch, organisatorisch en juridisch vlak nog veel te leren. Enexis is betrokken bij pilots in Almelo, Zwolle en Hapert. Samen met de deelnemende bedrijven kijken we hoe ze het net efficiënter kunnen gebruiken door vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

Klanten enthousiasmeren

Efficiënter gebruik van het net vraagt om een fundamenteel andere manier van omgaan met het elektriciteitsnet. De realiteit is dat het ons tot nu toe niet goed lukt om grootzakelijke klanten te enthousiasmeren voor onze flexoplossingen. We gaan klanten daarom actiever benaderen om hen te informeren en ze te overtuigen van het belang van deze andere manier van elektriciteitsgebruik. Daarnaast willen we bij iedereen, zowel bedrijf als particulier, het bewustzijn vergroten dat energie gebruikt moet worden op momenten dat die in overvloed beschikbaar is.

Dilemma: Maatwerk versus standaardisatie in flexcontracten

Het afgelopen jaar hebben we veel geleerd van alle gesprekken die we hebben gevoerd met onze klanten om flexvermogen te verkrijgen. Eén van de lessen is dat het aanbieden van maatwerkafspraken per individuele klant geen oplossing is voor de omvang van dit probleem. De verhouding tussen het beschikbaar gestelde vermogen en het aantal gevoerde gesprekken is onevenredig. We zijn gebaat bij simpel uitlegbare en voor de klant makkelijk uitvoerbare contractvormen, die we in relatief kort tijdsbestek kunnen aanbieden.

In 2023 hebben we een aantal maatwerkcontracten afgesloten om klanten te helpen. We trekken hier lessen uit hoe we de standaardcontracten het beste vorm geven. Daarnaast zijn we gestart met het op kleine schaal aanbieden van vaste tijdvensters waarop nog ruimte is. We zien dat klanten daarvoor openstaan. De beweging van maatwerk naar standaardisatie als het gaat om flexcontracten is een beweging die we ook zien bij de andere netbeheerders.