Leren in de praktijk

Nieuwe monteurs klaarstomen voor de praktijk. Dat doen we in ons opleidingscentrum én in onze beroepspraktijkvormingshallen. In 2020 openden we drie van deze BPV-hallen, in Waalwijk, Weert en Hoogeveen. Nieuwe medewerkers oefenen hier onder andere hun montagevaardigheid en veiligheidsbewustzijn.

Koud oefenen

Alle nieuwe monteurs starten hun opleiding bij de werkbank. Ze beginnen met koud oefenen: wat betekent dat ze zonder netspanning werken. Aan de werkbank leren ze materiaal en kabels herkennen en oefenen ze met het maken van verbindingen.

Bij de klant

Nieuwe monteurs oefenen zo veel mogelijk praktijksituaties in de BPV-hal. Werkzaamheden bij klanten thuis bijvoorbeeld, aan de meter of hoofdzekering.

Werk in de grond

Ook werkzaamheden in de kast en in de grond komen voorbij. Zo kunnen nieuwe monteurs in een speciaal gedeelte van de BPV-hal een kabel in het zand vervangen en een nieuwe eindsluiting en verbindingsmof maken.

Nagemaakt trafostation

In een nagemaakt trafostation herstellen de monteurs in opleiding de openbare verlichting. Met verschillende metingen leren ze de storing op te sporen.

Storingen simuleren

Achterin de hal bevindt zich de storingsruimte. Alle mogelijke storingen die monteurs buiten kunnen tegenkomen, worden hier gesimuleerd. Dat kan een storing aan openbare verlichting zijn, of een woning zonder spanning. De begeleider zet de storing in, de monteur in opleiding gaat op zoek naar de oorzaak.

Oefenen met 10 kilovolt

In een gesimuleerde omgeving oefenen de nieuwe medewerkers met schakelwerkzaamheden op het middenspanningsnet (10 kilovolt).

Soorten en maten

Welke verschillende typen kabels kunnen monteurs tegenkomen in de grond? In de BPV-hal komen ze voorbij, in alle soorten en maten.

Bovengronds oefenen

Dankzij speciale montagebanen kunnen monteurs in opleiding ondergronds werk bovengronds uitproberen. Hier oefenen ze onder andere met het maken van verbindingen en aansluiten van kabels.