Onze rol in de energieketen

Enexis is een cruciale schakel in de energievoorziening: alle energie in onze regio’s komt samen in ons elektriciteits- en gasnetwerk. We ontwikkelen, bouwen, beheren en onderhouden dit netwerk. Voor elektriciteit gaat het om laag- en middenspanningsnetten, voor gas om regionale netten.

Energie die veilig door het netwerk stroomt – het hele jaar, dag en nacht. Dat is ons doel. Het overgrote deel van deze energie komt van grote centrales, wind- en zonneparken in binnen- en buitenland. TenneT en Gasunie brengen deze energie via hun landelijke netwerken naar onze regionale netten. Een deel van de elektriciteit ontvangen we van klanten. Steeds meer huishoudens en bedrijven halen zelf elektriciteit uit wind, zon, afval en warmtekrachtkoppelingen en leveren die terug aan ons netwerk. Zo bereikten we in juli de mijlpaal van 1 miljoen klanten met zonnepanelen in ons verzorgingsgebied.

We onderzoeken doorlopend hoe we de energievoorziening efficiënter en duurzamer kunnen maken, en hoe we de capaciteit van onze netten beter kunnen benutten. Hierbij kijken we enerzijds naar technische oplossingen, alternatieve contractvormen en de rol van energiehubs. Anderzijds onderzoeken we hoe digitalisering van onze netten en analyse van gegevens kunnen helpen. Hiermee kunnen we de netcapaciteit efficiënter uitbreiden, inzicht krijgen in het energiegebruik van klanten, en klanten stimuleren energie vooral in de daluren te gebruiken.

Het Nederlandse elektriciteits- en gasnetwerk

Het elektriciteitsnetwerk in Nederland brengt elektriciteit van centrales en grote wind- en zonneparken naar bedrijven en huishoudens. Dat gaat via verschillende netten.

• Elektriciteit die wordt opgewekt in centrales in binnen- en buitenland en grote wind- en zonneparken, gaat eerst het extrahoogspannings- en vervolgens het hoogspanningsnet op. Deze netten worden beheerd door de landelijke netbeheerder, TenneT.

• Van het hoogspanningsnet gaat de elektriciteit naar middenspanningsnetten. Vandaaruit wordt elektriciteit gedistribueerd naar onder andere transformatorhuisjes in woonwijken. De middenspanningsnetten worden beheerd door regionale netbeheerders, zoals Enexis.

• Van het transformatorhuisje gaat de elektriciteit naar een laagspanningsnet. Dit net brengt elektriciteit naar huishoudens en kleine bedrijven in een wijk. Ook de laagspanningsnetten worden beheerd door regionale netbeheerders als Enexis.

• Steeds meer huishoudens en bedrijven wekken daarnaast zelf energie op. Zij halen elektriciteit uit onder andere wind en zon. Dat groeiende overschot aan energie leveren zij terug aan onze middenspannings- en laagspanningsnetten.

Het Nederlandse gasnetwerk zit op een vergelijkbare manier in elkaar.

• Gas vloeit na winning in binnen- of buitenland eerst het hoofdtransportnet op. Dit landelijke net wordt beheerd door Gasunie.

• Van het hoofdtransportnet gaat het gas naar regionale gasnetten, die het gas bij bedrijven, huishoudens en andere lokale aansluitingen brengen. Deze regionale netten worden beheerd door regionale netbeheerders, zoals Enexis.

Nederland stapt over van aardgas naar energie uit duurzame bronnen. Dit betekent niet dat het gasnet verdwijnt. Grote delen ervan kunnen in de toekomst worden hergebruikt – bijvoorbeeld voor de distributie van groen gas, dat met aardgas vergelijkbare kwaliteiten heeft. Ook kan het net geschikt worden gemaakt voor de distributie van waterstof. In het project WaterstofWijk Wagenborgen onderzoeken Enexis en woonstichting Groninger Huis welke aanpassingen hiervoor nodig zijn.