Over dit verslag

Reikwijdte

De reikwijdte van het verslag is Enexis Holding N.V.; gevestigd te ’s-Hertogenbosch. Hieronder vallen de activiteiten van Enexis Netbeheer B.V.; Enexis Personeel B.V., Enexis Vastgoed B.V. en Enpuls B.V. De activiteiten van andere deelnemingen vallen niet onder de reikwijdte. Het wettelijk bestuursverslag is opgenomen in de hoofdstukken Over Enexis tot en met Corporate Governance. De rapportageperiode loopt van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Enexis rapporteert halfjaarlijks over de strategische en financiële prestaties. Het jaarverslag wordt in het eerste kwartaal van elk jaar gepubliceerd op de website www.publicaties.enexis.nl; dit jaar op 7 maart 2024. Het verslag over 2023 verscheen op 28 februari 2023.

Geïntegreerd verslag

In dit jaarverslag is financiële, operationele en maatschappelijke informatie verwerkt in een geïntegreerd verslag.

De financiële informatie is geconsolideerd. De financiële verantwoording is in overeenstemming met de International Financial Reporting Standards (IFRS), zoals aanvaard binnen de Europese Unie en bepalingen van Titel 9 Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

De niet-financiële informatie is geconsolideerd. In het algemeen streven wij ernaar niet-financiële gegevens van nieuwe acquisities zo snel mogelijk, doch uiterlijk na een vol jaar van eigenaarschap, te integreren, zoals opgenomen in onze Reporting Manual.

De niet-financiële informatie is opgesteld in overeenstemming met de bepalingen van Titel 9 Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, Sustainability Reporting Standards (update 2021) van het Global Reporting Initiative (GRI).

Transparantie

In dit verslag rapporteren wij in overeenstemming met de:

• Sustainability Reporting Standards van het GRI, update 2021, toepassingsniveau ‘in accordance with’;

• Intern gehanteerde verslaggevingscriteria, conform onze Reporting Manual;

• Corporate Governance Code, voor zover mogelijk en van toepassing;

• Wet ingroeiquotum en streefcijfers (Sociaal Economische Raad);

• EU-richtlijn bekendmaking van niet-financiële informatie en informatie inzake diversiteit;

• EU Taxonomie; een Europees classificatiesysteem voor duurzaamheidsactiviteiten;

• Handboek Impactmeting Infraorganisaties (november 2023);

• Verantwoordingsdocument Impactanalyse Enexis Holding N.V. (2023).

Assurance

EY heeft een assurance-opdracht uitgevoerd voor het verkrijgen van een beperkte mate van zekerheid met betrekking tot de duurzaamheidsinformatie in de hoofdstukken:

• 2023 in cijfers

• Voorwoord raad van bestuur

• Over Enexis met uitzondering van het onderdeel “Onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals”

• Samen naar een toekomstbestendig energiesysteem

• Werken aan ruimte op het energienet

• Transparant communiceren over wat wel kan

• Samen veilig werken en elkaar versterken

• Samen duurzame impact maken

• Aanvullende informatie met uitzondering van de onderdelen “Subtargets sustainable development goals, Statutaire regeling ten aanzien van winstbestemming, EU-bekendmaking niet-financiële informatie en informatie inzake diversiteit".

In dit jaarverslag over 2023 zijn alle van materieel belang zijnde aspecten juist weergegeven in overeenstemming met de ‘Sustainability Reporting Standards’ van het Global Reporting Initiative (update 2021) en de interne verslaggevingscriteria van Enexis (Reporting Manual). Wij verwijzen voor meer informatie naar het assurancerapport van de onafhankelijke accountant.