Onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals

Met het werk dat we doen, helpen we om de SDG’s van de Verenigde Naties te behalen. Onze focus ligt op betaalbare en duurzame energie (SDG 7) en industrie, innovatie en infrastructuur (SDG 9).

De SDG’s bestaan uit zeventien doelen en 169 subdoelen die ervoor moeten zorgen dat de wereld in 2030 ‘een betere plek’ is. Ze maken deel uit van de Agenda 2030, die de Verenigde Naties in 2015 lanceerden om een eind te maken aan onder andere armoede, ongelijkheid en klimaatverandering.

Duurzame ontwikkeling zien we als een van de grote uitdagingen van deze tijd. Met ons werk en onze ambities willen we daarom direct bijdragen aan de SDG’s.

We leveren een bijdrage aan zes SDG’s

Onze strategie vloeit voort uit onze kernactiviteiten. Ze is erop gericht dat de energievoorziening veilig en betrouwbaar blijft, dat we klanten zo snel mogelijk aansluiten en dat we het energiesysteem van de toekomst bouwen. Daarmee helpen we direct bij aan het behalen van SDG 7 (betaalbare en duurzame energie) en SDG 9 (industrie, innovatie en infrastructuur). Ook ons beleid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit aan op onze kernactiviteiten – en draagt dus bij aan het behalen van deze SDG’s. In het hoofdstuk Duurzame impact maken gaan we dieper in op het beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen van Enexis.

Naast deze twee ‘focus-SDG’s’ zijn er vier andere SDG’s waaraan we met onze bedrijfsvoering bijdragen. Dit zijn SDG 4 (kwaliteitsonderwijs), SDG 8 (eerlijk werk en economische groei), SDG 12 (verantwoorde consumptie en productie) en SDG 13 (klimaatactie). Voor de overige SDG’s hanteren we een no significant harm-principe: we streven ernaar geen schade toe te brengen.

In de afbeelding verbeeldt het formaat van de bollen de omvang van de (positieve of negatieve) impact.

De Environmental, Social & Governance thema's (ESG) van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zijn een alternatieve categorisering om onze bijdrage tegen af te zetten. In de toekomst zullen we aansluiten bij deze categorisering.