Onze strategie in de energietransitie

Bedrijven en huishoudens willen sneller over op duurzame energie. Dat is goed nieuws. Om hun tempo te kunnen bijbenen, concentreert Enexis zich op de uitvoering van de energietransitie. Alles om vaart te maken met de ombouw van ons energiesysteem en uitbreiding van onze netten.

In 2050 moet Nederland CO2-neutraal zijn. Overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties hebben dit afgesproken in het Nederlandse Klimaatakkoord. Daarom bereiden we onze netten nu al voor op het transport van groeiende hoeveelheden energie uit duurzame bronnen, zoals zon en wind. We bouwen ze om en breiden ze uit. Maar bedrijven en huishoudens stappen sneller over op deze vormen van energie dan we kunnen bijbenen of hadden voorzien.

De vraag is hoe we kunnen versnellen, zeker nu we kampen met schaarste aan medewerkers. En hoe we de kosten van de verbouwing van onze energienetten kunnen beperken, zodat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft. In onze strategie beschrijven we hoe we deze uitdagingen het hoofd bieden.

Onze strategische koers

Onze strategie rust op drie pijlers en vier ondersteunende doelen en vormt in dit jaarverslag de basis voor de hoofdstukken-opbouw. 

   

We helpen mee om het energiesysteem van de toekomst te ontwerpen, ontwikkelen en realiseren – een duurzaam systeem dat betrouwbaar, betaalbaar en haalbaar is. Hierbij werken we samen met bedrijven, overheden en andere belanghebbenden. In het hoofdstuk Samen naar een toekomstbestendig energiesysteem staan we hier uitgebreid bij stil.

We werken aan een voor iedereen toegankelijke, veilige energie-infrastructuur – met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten. Om de druk op het elektriciteitsnet te verlichten, zetten we in op uitbreiding van ons netwerk, efficiënter gebruik van het huidige netwerk en nauwere samenwerking met partners en klanten. In het hoofdstuk Werken aan ruimte op het energienet gaan we hier dieper op in.

We helpen klanten en marktpartijen op een heldere, voorspelbare en efficiënte manier. We sluiten klanten aan op de door hen gewenste datum. Is die datum niet haalbaar? Dan maken we duidelijke afspraken over een alternatieve termijn. Meer hierover vertellen we in het hoofdstuk Transparant communiceren over wat wel kan

Het fundament onder de pijlers

Om onze strategie succesvol in praktijk te brengen, hebben we veel vakbekwame, vitale en veerkrachtige medewerkers en een sterke organisatie nodig. Dus zorgen we dat we vakmensen in huis hebben die veilig werken en elkaar versterken (zie hoofdstuk Samen veilig werken en elkaar versterken). Daarnaast zetten we ons in om ook zelf duurzame impact te maken als organisatie (zie hoofdstuk Duurzame impact maken) en onze financiële basis solide te houden (zie hoofdstuk Financieel solide blijven). Met elkaar vormen deze activiteiten het fundament onder de pijlers van onze strategie.