GRI-index

Statement of use

Enexis Holding N.V. rapporteert 'in accordance with' the GRI Standards voor de periode 1-1-2023 / 31-12-2023

GRI 1 used

GRI 1: Foundation 2021

Applicable GRI Sector Standard(s)

GRI 1

Het gekozen applicatieniveau

In accordance with

GRI 1

GRI content index

Niet gerapporteerd

GENERAL DISCLOSURES

GRI 2-1

Organisatorische details

Wij zijn enexis;
Colofon

GRI 2-2

Entiteiten opgenomen in de duurzaamheidsrapportage van de organisatie

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Reikwijdte; Geïntegreerd verslag

Niet gerapporteerd / aanvullende informatie

GRI 2-3

Verslagperiode, frequentie en aanspreekpunt

Jaarlijks
Publicatiedatum 7 maart 2024
Colofon

GRI 2-4

Herformuleringen van informatie

Niet van toepassing, in 2023 hebben geen herformuleringen plaatsgevonden met betrekking tot informatie uit voorgaande rapportageperiodes

GRI 2-5

Externe zekerheid

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Assurance

GRI 2-6

Activiteiten, waardeketen en andere zakelijke relaties

Wij zijn Enexis; Onze rol in de energieketen

Ten aanzien van verslagjaar 2023 zijn er geen (significante) wijzigingen in onze activiteiten, waardeketen of zakelijke relaties.

GRI 2-7

Medewerkers

Samen veilig werken en elkaar versterken; Werving en opleiding; Bijlage: Aanvullende informatie; Overige niet-financiële informatie; Werkgelegenheid en vakbekwame medewerkers

Incomplete data met betrekking tot uitsplitsingen op regioniveau; in de komende periode gaan we proberen de indeling in regio inzichtelijk te maken.

GRI 2-8

Arbeiders die geen werknemer zijn

Significante fluctuaties niet van toepassing, Enexis heeft een stabiel werkaanbod alsmede medewerkersbestand.

GRI 2-9

Bestuursstructuur en samenstelling

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Personalia Raad van Bestuur; Personalia raad van commissarissen;

GRI 2-10

Benoeming en selectie van het hoogste bestuurslichaam

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Verslag raad van commissarissen; Samen veilig werken en elkaar versterken; Managersniveau

Profielschets RvC: https://www.enexisgroep.nl/investor-relations/corporate-governance/

GRI 2-11

Voorzitter van het hoogste bestuurslichaam

Governance en risicomanagement; Corporate governance

GRI 2-12

Rol van het hoogste bestuurslichaam bij het toezicht op het beheer van effecten

Voorwoord Raad van Bestuur; Governance en risicomanagement; Corporate governance; verslag raad van commissarissen; Over Enexis; Onze doelstellingen en prestaties; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Materialiteitstoets; Management van materiele onderwerpen;

GRI 2-13

Delegeren van verantwoordelijkheid voor het beheersen van effecten

Voorwoord Raad van Bestuur; Governance en risicomanagement; Corporate governance; verslag raad van commissarissen; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Materialiteitstoets; Management van materiele onderwerpen;

GRI 2-14

Rol van het hoogste bestuurslichaam in duurzaamheidsrapportage

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Verslag van raad van commissarissen; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Materialiteitstoets; Management van materiele onderwerpen;

GRI 2-15

Belangenverstrengeling

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Verslag raad van commissarissen; Personalia raad van bestuur; Personalia raad van commissarissen

Profielschets RvC met aandacht voor onafhankelijkheid: https://www.enexisgroep.nl/investor-relations/corporate-governance/

GRI 2-16

Communicatie van kritieke zorgen

GRI 2-17

Collectieve kennis van het hoogste bestuurslichaam

GRI 2-18

Evaluatie van het functioneren van het hoogste bestuurslichaam

GRI 2-19

Beloningsbeleid

Governance en risicomanagement; Corporate Governance; Remuneratieverslag; Geconsolideerde jaarrekening; Noten bij de geconsolideerde jaarrekening; 34. Beloning bestuur en toezicht

Beloning binnen de kaders van de WNT (is bij wet voorgeschreven regeling)

GRI 2-20

Proces om beloning vast te stellen

Beloning binnen de kaders van de WNT (is bij wet voorgeschreven regeling)

GRI 2-21

Jaarlijkse totale vergoedingsratio

Governance en risicomanagement; Remuneratieverslag

Het salaris van de CEO en medewerkers valt onder de afspraken van de Cao Netwerkbedrijven. Het totale inkomen van de CEO bedraagt in 2023 bij ons 3,2 maal de mediaan van de salarissen van alle medewerkers van Enexis (2022: 3,1). Het salaris van de CEO en medewerkers valt onder de afspraken van de Cao Netwerkbedrijven.

GRI 2-22

Verklaring over de strategie voor duurzame ontwikkeling

Voorwoord Raad van Bestuur; Governance en risicomanagement; Verslag Raad van Commissarissen

GRI 2-23

Beleidstoezeggingen

Over Enexis; Onze kernwaarden; Veilig werken en elkaar versterken; Veilig meer werk verzetten; Een Enexis voor iedereen; Gelijke rechten; Bijlage: Aanvullende informatie; overige niet-financiële informatie; Duurzame impact; Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ketenverantwoordelijkheid en mensenrechten; Standaarden en normen.

MVI-beleid: https://www.enexisgroep.nl/over-ons/inkoop-leveranciers/

GRI 2-24

Beleidsafspraken verankeren

Samen veilig werken en elkaar versterken; Een enexis voor iedereen; Sociaal veilige werkomgeving verankeren; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; overige niet-financiële informatie; standaarden en normen.

MVO-verklaring: https://www.enexisgroep.nl/over-ons/mvo/

Gedragswijzer: https://www.enexisgroep.nl/investor-relations/corporate-governance/

GRI 2-25

Processen om negatieve effecten te verhelpen

Over Enexis; We meten onze impact; Onze stakeholderdialoog en onze
materiële thema’s; Onze samenwerkingsverbanden; Transparant communiceren over wat wel kan; Governance en risicobeheersing; Duurzame impact maken; CO2-voetafduk;
Bijlage: Aanvullende informatie; Overige niet-financiële informatie; Procedure bij klachten en geschillen

MVO-verklaring: https://www.enexisgroep.nl/over-ons/mvo/

Beleidsverklaring VGWM: https://www.enexisgroep.nl/investor-relations/corporate-governance/

GRI 2-26

Mechanismen voor het inwinnen van advies en het uiten van zorgen

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; overige niet-financiële informatie; Procedure bij klachten en geschillen

GRI 2-27

Naleving van wet- en regelgeving

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; overige niet-financiële informatie; Wet- en regelgeving; Standaarden en normen

In 2023 een boete ontvangen (€ 7.500,-) voor overtreding Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON)

GRI 2-28

Lidmaatschap verenigingen

Over Enexis; Onze stakeholderdialoog en onze materiële thema’s; Onze samenwerkingsverbanden

GRI 2-29

Benadering van betrokkenheid van belanghebbenden

Over Enexis; Onze stakeholderdialoog en onze materiële thema’s

GRI 2-30

Collectieve arbeidsovereenkomsten

Het percentage werknemers die niet onder CAO vallen betreft 0,09%. Dit wordt als niet materieel beschouwd en derhalve niet verder toegelicht.

GRI 3-1

Proces om materiële onderwerpen te bepalen

Over Enexis; Onze stakeholderdialoog en onze materiële thema's; De bepaling van onze materiële thema's; Bijlage: Aanvullende informatie; Materialiteitstoets

GRI 3-2