Innovatie en ontwikkeling

Met onze innovatiestrategie geven we invulling aan de uitdagingen van Enexis. We brengen focus aan en houden rekening met de steeds veranderende context. Zo blijven we op koers om ook in de toekomst een betrouwbaar en toegankelijk energiesysteem te hebben. In 2023 lag de focus op de volgende onderwerpen.

Groengas-booster

Op veel plaatsen wordt groen gas in het regionale transportnet gebracht. Dit gebeurt onder lage druk, waardoor alleen huishoudens en bedrijven in de omgeving het gas kunnen gebruiken. In de zomer is de vraag naar gas laag, waardoor er een overschot is aan groen gas. Dit gas willen we in het landelijke gasnet pompen. Dit kan onder hoge druk via een groengas-booster – een compressor. Zo wordt al het groene gas gebruikt en hebben producenten de zekerheid dat ze het hele jaar groen gas kunnen leveren. In 2023 zijn grote stappen gezet in de ontwikkeling van de eerste tussenbooster in Wijster.

WaterstofWijk Wagenborgen

33 woningen in het Groningse dorp Wagenborgen willen aardgasvrij worden, onder andere door waterstof te gebruiken. De jarenzeventigwoningen krijgen een hybride warmtepomp en waterstofketel om het huis te verwarmen. Enexis leidt het project. We maken de bestaande gasleidingen geschikt voor waterstof en sluiten de woningen aan op het waterstofnetwerk. In 2023 zijn de eerste woningen aangesloten op waterstof. In dit project leren we in de praktijk wat er komt kijken bij de distributie van waterstof in bestaande aardgasnetten. Ook willen we aantonen dat waterstof in combinatie met woningisolatie en een hybride warmtepomp een goed alternatief is voor aardgas.

ZonBalans

Hoe kunnen we het elektriciteitsnet efficiënter benutten? Een van de mogelijke oplossingen is ZonBalans. Bij dit initiatief leveren grootzakelijke klanten alleen zonne-energie terug als er genoeg ruimte is op het net. Is de zonne-intensiteit 50% of minder, dan kan het bedrijf terugleveren. Boven dat percentage wordt teruglevering deels uitgeschakeld. Met ZonBalans kunnen klanten op jaarbasis tot 70% van hun niet gebruikte zonopwek daardoor alsnog terugleveren.

Netbewust laden

De vraag naar laadpunten voor elektrische auto’s groeit sterk. We verwachten dat we in 2030 ruim 480.000 laadpunten bij mensen thuis hebben aangesloten, en nog eens ruim 140.000 openbare laadpunten. Al die laadpunten leggen tijdens het laden van de auto’s beslag op de netcapaciteit. Netbewust laden is een manier om de benodigde netcapaciteit van laadpunten te verminderen, omdat je laadt op momenten dat er veel ruimte is op het net, bijvoorbeeld 's nachts of als er lokaal veel zonne-energie opgewekt wordt. In contracten met gemeenten voor openbare laadpunten wordt netbewust laden standaard opgenomen. In Noord-Brabant loopt een proef met netbewust laden.

Project Mijnwater in Limburg

Via dochteronderneming Enpuls is Enexis actief in de warmte-infrastructuur. Enpuls bouwt ervaring op via deelname in concrete warmteprojecten, zoals Mijnwater in Parkstad Limburg. Hier worden oude mijnschachten gebruikt voor de duurzame verwarming en koeling van woningen en andere gebouwen. In 2023 hebben Enexis (bijna € 80 miljoen) en de Provincie Limburg (€ 40 miljoen) besloten om verder te investeren in Mijnwater fase 1, zodat Mijnwater kan doorgroeien tot een rendabel en duurzaam warmtenet. Mijnwater doorloopt drie fasen. Op dit moment loopt fase 1, waarin de warmte-infrastructuur in Heerlen gerealiseerd wordt. Daarna volgen Kerkrade-West (fase 2) en Kerkrade-Centrum (fase 3). Als eerste worden grootverbruikers en kleinverbruikers met energiezuinige woningen aangesloten op het warmtenet. Concreet doel is dat er in 2033 een warmtenet is met een omvang die gelijkstaat aan het warmtegebruik van 16.000 woningen en de koeling van 26.500 woningen. Daarnaast leren we door dit project hoe warmte toepasbaar is in het energiesysteem van de toekomst.