Overige niet-financiële informatie

In dit onderdeel van het verslag zetten we gedetailleerde informatie op een rij.

Focus op uitvoering van de energietransitie

2023

2022

2021

2020

2019

De netten

Trajectlengtes (x 1.000 km)

Elektriciteitsnet

146,3

144,9

143,5

142,2

141,0

- Laagspanning

99,2

98,5

97,6

96,9

96,1

- Middenspanning

47

46,3

45,8

45,2

44,8

- Tussenspanning

0,05

0,04

0,04

0,06

0,06

Gasnet

46,1

46,2

46,3

46,3

46,4

- Lage druk

37,4

37,5

37,5

37,5

37,6

- Hoge druk

8,7

8,7

8,8

8,8

8,8

Stations (x 1.000)

E-stations

56,9

57,2

56,6

55,7

54,6

G-stations

21,5

21,9

22,0

22,4

22,4

Distributie automatisering (DA)-stations1

428

544

657

390

250

Distributie automatisering Light (DALI)-stations1

6.038

4.249

3.544

3.531

2.447

Aantal aansluitingen (x 1.000)

Elektriciteit

2.966

2.941

2.911

2.880

2.849

- Huishoudelijk (t/m 3x25 A)

2.706

2.683

2.661

2.640

2.618

- Laagspanningsaansluitingen overig (klein zakelijk vanaf 3x25 A)

242

240

233

223

215

- Middenspanningsaansluitingen

18

18

17

17

16

Gas

2.285

2.303

2.315

2.324

2.328

- Huishoudelijk (G4 en G6)

2.232

2.248

2.259

2.266

2.267

- Lagedruk overig (klein zakelijk vanaf G10)

50

52

53

55

58

- Hogedrukaansluitingen

3

3

3

3

3

Getransporteerde hoeveelheden

Elektriciteit (GWh)

30.893

30.991

31.989

31.176

33.759

Gas (Mm3)

4.244

4.714

6.172

5.636

5.935

Waarvan groen gas

99

76

77

63

59

Productkwaliteit

Uitvalduur elektriciteit (in minuten)

20,0

14,0

17,6

13,0

14,2

- Hoogspanning

0,8

0,5

0,7

0,01

0,5

- Middenspanning

11,3

7,7

11,1

7,4

8,4

- Laagspanning

7,9

5,8

5,8

5,6

5,4

Uitvalduur gas (in seconden)

137

109

75

81

51

  • 1Rapportageperiode ultimo november; daarnaast zijn deze stations gepresenteerd in aantallen, niet in duizendtallen

Publieke veiligheid

Mijlpalen

Status ultimo 2023

Publieke veiligheid 1

Gas

Elektriciteit

Aantal incidenten met een matig of behoorlijk effect 2 ≤ 4

1

0

Aantal incidenten met een ernstig effect 3 ≤ 2

0

0

Aantal incidenten met een zeer ernstig effect 4 =0

0

0

  • 1De doelstellingen zijn van toepassing op Gas en Elektriciteit afzonderlijk (niet op het totaal van beide)
  • 2Matig of behoorlijk effect: ongeval met EHBO of behandeling door medisch personeel (slachtoffer(s) onder het publiek), of omgevingsschade tussen € 10.000 en € 1 miljoen.
  • 3Ernstig effect: ongeval met ernstig (blijvend) letsel (slachtoffer(s) onder het publiek), of omgevingsschade tussen € 1 miljoen en € 10 miljoen.
  • 4Zeer ernstig effect: ongeval met één of meerdere doden (slachtoffer(s) onder het publiek), of omgevingsschade ˃ € 10 miljoen.

Procedure bij klachten en geschillen

Het kan voorkomen dat klanten niet tevreden zijn over onze dienstverlening. Via onze website en telefonisch kunnen zij een klacht indienen of schade melden. Elke klacht of schademelding beoordeelt Enexis Netbeheer apart. Klanten ontvangen direct een ontvangstbevestiging. Daarin geven we aan wanneer een inhoudelijke beoordeling volgt. We streven naar een gemiddelde doorlooptijd van 15 werkdagen. 

Enexis wil klachten graag voorkomen en neemt het oplossen ervan serieus. Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Daar kunnen klanten naartoe gaan als zij niet tevreden zijn met ons oordeel over een klacht of claim. De commissie Energie van de Geschillencommissie behandelt klachten van consumenten tegen energieleveranciers over afsluiten, levering of tarieven van gas, elektriciteit en warmte. Ook behandelt de commissie klachten van consumenten tegen de netbeheerder over het functioneren van de meter(ijking) of schade als gevolg van een stroomstoring.

Onze crisisorganisatie staat paraat

Binnen elke organisatie kan zich een crisissituatie voordoen. Een goede voorbereiding op een dergelijke crisis is daarom noodzakelijk. Enexis heeft een crisisorganisatie die incidenten volgens standaardprocedures en op basis van ervaring adequaat kan verhelpen. Functionarissen van verschillende afdelingen (zoals communicatie, marketing, operations en ICT) en van allerlei niveaus draaien piket- of bereikbaarheidsdiensten. Maar wanneer een incident een bepaalde omvang overschrijdt, is een bredere en op de specifieke situatie toegespitste aanpak noodzakelijk, waarbij we opschalen en een crisisteam samenstellen. Het crisisteam bestaat uit een concernteam, communicatieteam en afdelingsteam. Aspecten als communicatie met overheden en klanten en het organiseren van bijzondere inzet van mensen en middelen, worden door dit team in de vorm van maatwerk georganiseerd. Een crisismanagementplan (CMP) is opgesteld met als doel het borgen van dit specifieke proces om de crisis adequaat aan te pakken.

Leden van de crisisorganisatie worden getraind en geoefend in het nemen van beslissingen onder zware tijdsdruk en bij grote onzekerheid. Dit gebeurt minimaal één keer per jaar per vestiging. Daarnaast sluiten we een aantal keer per jaar aan bij een crisisoefening georganiseerd door externen, zoals de veiligheidsregio of Netbeheer Nederland. Nieuwe collega’s, zoals woordvoerders, volgen bij de start van hun functie een mediatraining om zich voor te bereiden op mogelijke crisissituaties.

Wet- en regelgeving

In 2023 heeft Enexis een boete ontvangen voor overtreding Wet informatie- uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON). Enexis heeft haar werkproces zodanig aangepast waardoor herhaling van deze situatie uitgesloten zou moeten zijn.

Naast bovenstaande boete zijn er bij de afdelingen Bestuurlijke en Juridische Zaken & Digitale Veiligheid en overige betrokken afdelingen geen andere boetes ontvangen met betrekking tot de dienstverlening van Enexis, noch voor non-compliance met de E- en G-wet en milieuwetgeving. Daarnaast zijn er geen gevallen opgetreden waarvoor niet-monetaire sancties voor zijn opgelegd.

Werkgelegenheid en vakbekwame medewerkers

Onderstaande tabellen geven een beeld van de personeelsontwikkeling in 2023. Van onze medewerkers valt 99,91 procent onder de cao Netwerkbedrijven. Van onze totale bezetting van 5.490 medewerkers, is het aantal voltijdse werknemers 4.511; het aantal deeltijd werknemers is 979.

Personeel

Man

Vrouw

Ultimo 2023

Eigen personeel

Fte's

4.231

1.037

5.268

Arbeidscontract:

-bepaald

561

177

737

-onbepaald

3.670

860

4.531

Aantal

4.299

1.191

5.490

Arbeidscontract:

-bepaald

589

203

792

-onbepaald

3.710

988

4.698

Ander personeel

Fte's

932

237

1.169

- uitzendkrachten

42

35

77

- consultants

547

140

687

- oproepspecialisten

343

62

405

- fixed price1

-

-

-

Aantal

1.233

340

1.573

- uitzendkrachten

50

46

96

- consultants

603

167

770

- oproepspecialisten

381

77

458

- fixed price

199

50

249

  • 1Verrichten van werkzaamheden volgens een vooraf vastgestelde prijs; Fte-factor = 0.

Leeftijdscategorie

Man

Vrouw

Totaal

onder 30 jaar

533

122

655

van 30 t/m 50 jaar

2.099

576

2.675

boven 50 jaar

1.667

493

2.160

Totaal

4.299

1.191

5.490

Percentage

78,3%

21,7%

100%

2023

Herkomst en type arbeidsovereenkomst

Bepaalde tijd

Onbepaalde tijd

Totaal

België

10

49

59

Duitsland

1

27

28

Totaal Buitenland

11

76

87

Groningen

116

527

643

Friesland

6

101

107

Drenthe

73

411

484

Gelderland

28

185

213

Overijssel

73

588

661

Flevoland

4

19

23

Noord-Holland

1

10

11

Zuid-Holland

3

32

35

Utrecht

13

67

80

Noord-Brabant

304

1.668

1.972

Zeeland

2

15

17

Limburg

158

999

1.157

Totaal Nederland

781

4.622

5.403

Totaal

792

4.698

5.490

Werknemers met pensioen

AOW binnen 5 jaar

AOW binnen 10 jaar

Eindtotaal

Buitenland

9

11

20

Drenthe

42

49

91

Flevoland

3

3

6

Friesland

14

15

29

Gelderland

21

25

46

Groningen

53

89

142

Limburg

149

196

345

Noord-Brabant

201

280

481

Noord-Holland

1

-

1

Overijssel

68

83

151

Utrecht

3

4

7

Zeeland

1

1

2

Zuid-Holland

-

5

5

Eindtotaal

565

761

1.326

Percentage

10,3%

13,9%

24,2%

Duurzame inzetbaarheid

De bedrijfsregeling Duurzame Inzetbaarheid Plus (DI+) voorziet in extra faciliteiten en begeleiding om de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. Medewerkers ontvangen een DI-budget voor activiteiten en middelen die gericht zijn op het op peil houden of uitbreiden van kennis en vaardigheden in een huidige of toekomstige functie en/of het vitaal, fit en gemotiveerd blijven om het werk goed te doen. In 2023 werd het budget grotendeels door medewerkers ingezet voor vitaliteitsdoeleinden.

LTIF op vestiging niveau

De LTIF intern per vestiging betreft het aantal ongevallen met verzuim, gedeeld door het aantal uren van de desbetreffende vestiging, maal 1.000.000.

LTIF1,2

2023

Vestiging Groningen

-

Vestiging Overijssel West

2,6

Vestiging Noord-Brabant West

2,3

Vestiging Noord-Brabant Noord-Oost

2,3

Vestiging Limburg Noord

-

Vestiging Limburg Zuid

3,4

Slimme Meters Noord

-

Slimme Meters Zuid

-

Consument

-

Expertise Bedrijfsvoering Stations

-

Supply Chain Management

3,5

  • 1Als regio-indeling wordt het organogram gevolgd.
  • 2Nihil OV-cases in een vestiging, leidt tot een LTIF van nul. Elke LTIF >0 wordt uitgelicht als punt van aandacht.

Standaarden en normen

Enexis hangt de richtlijnen aan voor arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden die gelden als fundamentele principes en rechten op het werk, zoals deze zijn geformuleerd door de International Labour Organization (ILO). Voor medewerkers hebben wij zowel een Gedragswijzer als een Compliance protocol. Alle medewerkers moeten bij indiensttreding een vertrouwelijkheidsverklaring ondertekenen waarin zij aangeven zich te zullen houden aan hetgeen in het Compliance protocol staat vermeld. Daarnaast moeten medewerkers met toegang tot koersgevoelige informatie een verklaring ondertekenen in het kader van vertrouwelijkheid.

Zoals beschreven in het hoofdstuk ‘duurzame impact maken’ geldt voor leveranciers de Supplier Code of Conduct. De kwaliteitssystemen van Enexis Netbeheer zijn ISO9001 gecertificeerd. Het assetmanagementsysteem van Enexis Netbeheer is gecertificeerd volgens ISO-55001, NTA-8120 en ISO27001.

Tot slot heeft Enexis het MVO-beleid en -activiteiten ingericht naar de internationale ISO 26000-richtlijn voor MVO. In 2023 is onze MVO visie, als gevolg van de nieuwe strategie, geüpdatet; geaccordeerd door de rvb. Daarnaast heeft er een update plaatsgevonden van de MVO Verklaring en Principes.