Onze doelstellingen en prestaties

Realisatie 2023

Doelstelling 2024

Doelstelling 2026

We bieden iedereen altijd toegang tot energie

Technisch gerealiseerde netcapaciteit2

≥ 2.000 MW

2.180 MW

≥ 2.000 MW

Jaarlijks ≥ 1.000 MW

Gecreëerde netcapaciteit door Flex3

≥ 500 MW

Jaarlijkse uitvalduur

≤ 17,5 min

20,0 min

≤ 17,5 min

Onze klanten weten wat ze aan ons hebben

% Maatwerkaansluitingen wensdatum4

€ 585 mln

≤ € 731 mln

-

• 1Met betrekking tot de strategische doelen ‘Wij sturen aan op maatschappelijk optimale keuzes’ en ‘Duurzame impact maken’ vindt periodiek monitoring plaats middels meting van het imago van Enexis bij stakeholders respectievelijk middels meting van de CO2-uitstoot. Deze strategische doelen komen niet terug in de tabel.
  • 2De KPI meet de door Enexis nieuw gerealiseerde hoog-/middenspanningstransformatoren ongeacht of deze door TenneT zijn aangesloten. Vervangen van oude transformatoren worden niet in mindering gebracht op de score van deze KPI.
  • 3Nieuw toegevoegd met ingang van 2024. Betreft een betere uitnutting van het huidige net door toepassing van flexoplossingen. Realisatie ontstaat onder andere door het afsluiten van flex-contracten met beperkende voorwaarden. Voorbeelden hiervan zijn: vaste tijdsblokken, dynamische regeling (ZonBalans) en batterijpropositie.
  • 4Meting bestaat uit het aantal tijdig opgeleverde projecten op basis van de 40-wekennorm of een latere wensdatum van de klant. Met ingang van verslagjaar 2024 wordt de KPI van de kaart verwijderd, omdat er vanwege congestie minder capaciteit beschikbaar is voor nieuwe klanten. Hierdoor is de tijdigheid van aansluiten minder relevant. Tevens zijn we in afwachting van het codebesluit van de ACM.
  • 5Meting bestaat uit de tevredenheid van de klant over de opgeleverde datum van de aansluiting. Met ingang van verslagjaar 2024 wordt de KPI van de kaart verwijderd en vervangen door de KPI Aansluittermijn SA conform code.
  • 6Nieuw toegevoegd met ingang van 2024. Betreft het aantal standaardaansluitingen (SA) dat voldoet aan de 12-, 18- en 52-wekennorm van de ACM.
  • 7Op basis van normkosten.
  • 8Aantal ongevallen met verzuim per miljoen gewerkte uren.
  • 9Met ingang van verslagjaar 2024 is deze definitie gewijzigd. Vanaf 2024 wordt alleen de netto-instroom gemeten, in plaats van de bruto-instroom zoals in 2023. De doelstelling van 2024 is hierop aangepast. De target en realisatie van 2023 volgens de nieuwe definitie (netto-instroom) zijn respectievelijk 152 en 161 fte.
  • 10De doelstelling 2024 ligt beneden de realisatie 2023. In het licht van de grote uitdaging waar we voor staan en de hiermee toenemende druk op medewerkers, achten we 30 als realistisch en ambitieus. De doelstelling over 2024 ligt boven de benchmark van de sector energie uit het onderzoeksrapport van Effectory.
  • 11Met ingang van verslagjaar 2024 is de definitie gewijzigd. De BKO wordt nu inclusief de volledige leasekosten gepresenteerd, welke in de categorale winst-en-verliesrekening onder de afschrijvingen vallen. De BKO betreft de som van de beïnvloedbare kosten en opbrengsten van Enexis Netbeheer, incl. stafafdelingen. Zie ook de begrippenlijst voor verdere toelichting. De target en realisatie van 2023 volgens de nieuwe definitie zijn respectievelijk € 628 mln en € 617 mln.

We kijken tevreden terug op het jaar 2023. We zijn trots op de uitvoering van wederom een recordwerkpakket en de uitbreiding van de netcapaciteit met meer dan 2 gigawatt. Ondanks de schaarste in met name transportcapaciteit en technisch personeel, is het in 2023 gelukt om 67% van de maatwerkaansluitingen en 70% van de standaardaansluitingen binnen de door klanten gewenste aansluittermijn aan te sluiten. Ook zijn we er trots op dat we ondanks toenemende werkdruk het aantal ongevallen met verzuim hebben gereduceerd. Helaas hebben we niet al onze doelen gehaald. Zo hebben we niet alle infrastructurele werkzaamheden kunnen uitvoeren die we gepland hadden, onder andere door een gebrek aan capaciteit bij aannemers en was de jaarlijkse uitvalduur hoger dan gepland.

We investeren fors in de uitbreiding van de netcapaciteit. Hierbij stemmen we onze werkzaamheden af met TenneT, zodat onze stations gereed zijn op het moment dat TenneT zijn uitbreidingen heeft afgerond en we daarna direct klanten kunnen aansluiten. In 2023 bouwden we 2.180 megawatt aan netcapaciteit. Onze klanten kunnen onverminderd rekenen op een betrouwbaar energienet. Toch zorgde een aantal incidenten met een lange uitvalduur voor een gemiddelde jaarlijkse uitvalduur van 20,0 minuten, wat boven het target van 17,5 minuten is, maar onder het landelijke gemiddelde.

Ondanks de uitbreiding van de netcapaciteit en de uitvoering van een recordwerkpakket, merken we dat de markt vraagt om nog verdere opschaling. Door de toenemende vraag lopen onze wachtlijsten helaas verder op. We willen klanten aansluiten binnen de door hen gewenste termijn. In 2023 lukte dit voor 70% van de klanten bij standaardaansluitingen en voor 67% bij maatwerkaansluitingen.

De veiligheid van onze medewerkers is gedurende 2023 verbeterd door onder andere spannings- en gasloos werken de nieuwe norm te maken en door extra aandacht voor de ingezette groei naar trede 4 (van de 5) op de Veiligheidsladder. De laddertrede geeft de mate van veiligheidsbewustzijn aan van organisaties in houding, gedrag en cultuur. De LTIF (Lost Time Injury Frequency) komt voor Enexis onder de streefwaarde van 1 uit. Voor de LTIF van contractors geldt dat deze onder de streefwaarde van 2 is uitgekomen. In 2023 hebben we 370 nieuwe technische collega’s verwelkomd en is onze Enexis Net Promotor Score (ENPS) verbeterd ten opzichte van 2022. Beiden dragen bij aan het beperken van de schaarste van technische collega’s, nu en in de toekomst. De groei van het werkpakket en de daarbij behorende groei van de organisatie leidt tot hogere kosten, waarbij de schaarste van materialen en diensten de prijs opdrijft. Door efficiënt te werken kunnen we voor onze klanten meer werk verzetten en dragen we bij aan de betaalbaarheid van de energievoorziening. Zo hebben we in de periode 2022 en 2023 in totaal voor € 106 miljoen aan uitgaven bespaard, onder andere door middel van digitaliseren en het efficiënter uitvoeren van ons werkpakket.

Een doorkijk naar 2024 laat zien dat onze doelen ambitieus zijn. Ons geplande werkpakket neemt toe tot bijna € 1,5 miljard. We blijven inzetten op de werving van nieuwe collega’s en bieden mogelijkheden aan aannemers om technische collega’s bij ons op te leiden. Zo versterken we de technische capaciteit in de sector en werken we samen met aannemers aan het veilig werken in de gehele productieketen. We verwachten ook komend jaar de netcapaciteit met wederom meer dan 2.000 megawatt uit te breiden. Daarnaast zetten we in op het beter benutten van het huidige elektriciteitsnet door toepassing van flexoplossingen en we verwachten daarmee 500 megawatt extra capaciteit uit het bestaande net te halen. Bij het uitvoeren van het werk doen we geen concessies op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid. Onze doelstelling om klanten tijdig aan te sluiten hebben we voor 2024 verder aangescherpt en we volgen hierbij de door de ACM gestelde normen. We informeren klanten op transparante wijze over de verwachte aansluittermijn en houden bij het plannen van de werkzaamheden rekening met de door hen gewenste aansluitdatum.