Netwerktarieven en tariefmodel

Netwerktarieven significant gestegen

De netwerktarieven zijn in 2023 flink gestegen. Dit komt voor een belangrijk deel door de gestegen energieprijzen; netverliezen moeten we inkopen voor deze hogere prijs. Daarnaast zijn de kosten voor het gebruik van het bovenliggende hoogspanningsnet gestegen. We betalen aan TenneT kosten voor het transport van de energie over dit landelijke net naar onze regionale netten. De derde pijler voor de tariefstijging is de uitzonderlijk hoge prijsinflatie in 2022 (+12%, door toezichthouder ACM vastgesteld op basis van CBS-cijfers). Exclusief btw-effecten (in 2022 was er tijdelijk een btw-verlaging ter compensatie van de hogere energieprijzen) betalen huishoudens voor de gecombineerde elektriciteits- en gasnota in 2023 16,5% meer dan in 2022.

In 2024 verwachten we opnieuw een fikse stijging van de netwerktarieven. De kosten voor TenneT gaan verder omhoog en er is een tariefstijging nodig om verder te bouwen aan het energienetwerk van de toekomst. In overeenstemming met de ACM hebben we vastgesteld dat de gecombineerde elektriciteits- en gasnota inclusief meterhuur voor huishoudens met 22,9% toeneemt in 2024. Dit is zo’n € 10 per maand (inclusief btw).

Tariefmodel gebaseerd op feitelijke vraag

Door ons werk in de energietransitie en door duurdere inkoop van transport bij de landelijke netbeheerder TenneT, stijgen de kosten voor netbeheer de komende jaren verder. Dit leidt ook tot hogere tarieven voor klanten. We pleiten voor een tariefmodel, gebaseerd op de feitelijke vraag van klanten naar transportcapaciteit. Dit stimuleert klanten om het netwerk efficiënt te gebruiken. Ook roepen we op tot de inzet van een goede mix van instrumenten om de tariefstijging te beperken en om tegemoet te komen aan wensen van klanten. Bijvoorbeeld met technische of contractuele maatregelen of adviezen. Dit alles moet leiden tot een hogere netefficiëntie en een beperktere kostenstijging.

De ACM is in 2023 samen met onder meer netbeheerders een onderzoek begonnen naar de wenselijkheid en mogelijkheid om tarieven in te voeren voor teruglevering van elektriciteit aan het net. Op dit moment betalen afnemers voor de hele infrastructuur. Energiecentrales, windmolens, zonneparken en bedrijven en huishoudens met zonnepanelen kunnen hun opgewekte energie gratis aan het net leveren. Wij vinden dat iedereen die het net gebruikt, moet betalen. Bovendien helpen tarieven om teruglevering op piekuren te verminderen.

• 1In 2022 was er een tijdelijke verlaging van het btw-tarief van 21% naar 9%.
    Voor vergelijkingsdoeleinden is ten aanzien van geheel 2022 gerekend met een btw-tarief van 21%.