Duurzame impact

Maatschappelijk verantwoord ondernemen – ketenverantwoordelijkheid en mensenrechten

Wij nemen verantwoordelijkheid voor de totale keten die een product bij ons doorloopt en voeren een Maatschappelijk Verantwoord Inkoopbeleid. Met leveranciers maken wij op voorhand afspraken over de omgang met mens, materiaal en/of milieu. In de Gedragscode Leveranciers, onderdeel van de Algemene Inkoopvoorwaarden, verklaren leveranciers onder meer dat zij wet- en regelgeving respecteren op het gebied van mensenrechten, arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en discriminatie. Bij Europese aanbestedingen maken we ook aanvullende afspraken met leveranciers, over bijvoorbeeld circulariteit of de inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierin blijven we ons in de toekomst, conform de OESO-richtlijnen, verder ontwikkelen. Ons beleid om corruptie of omkoping van medewerkers te voorkomen, is vastgelegd in het Maatschappelijk Verantwoord Inkoopbeleid, de Gedragswijzer voor medewerkers en de Gedragscode Leveranciers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen – CO2-voetafdruk

Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen we concrete maatregelen om onze CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door het verduurzamen van onze mobiliteit.

Duurzaam wagenpark1

2023 2

2022 2

Personenauto's 100% elektrisch

872

955

886

793

497

Personenauto's compressed natural gas (CNG)

1

Personenauto's waterstof

6

8

5

Personenauto's biogas/aardgas

Personenauto's hybride

602

512

469

372

261

• 1Deze KPI-cijfers betreffen periode december t/m november - wordt berekend inclusief stagiaires en werkervaringsplaatsen, voertuigen met een grijs kenteken zijn uitgesloten van deze meting.
  • 2Ultimo 2023 is het duurzaam wagenpark 96% van het totale wagenpark (voertuigen met een grijs kenteken uitgesloten).

De CO2-voetafdruk is opgesteld volgens de richtlijnen van het internationale Greenhouse Gas (GHG) Protocol.

Net als voorgaande jaren rapporteren we de emissies in drie verschillende scopes. Deze scopes worden hieronder toegelicht. Enexis hanteert de volgende uitgangspunten:

• Er wordt gestreefd naar maximale transparantie over onze voetafdruk.

• We sluiten aan bij de standaarden van het GHG-protocol.

• We willen duidelijk onderscheid maken tussen groen inkopen en compenseren.

Scope 1: Directe emissies

Dit zijn directe emissies van broeikasgassen uit bronnen die eigendom zijn van, of worden gecontroleerd door het bedrijf.

Enexis rapporteert in deze categorie over de CO2-emissie als gevolg van lekverlies gas, lekkages uit schakelapparatuur (SF6), gebruik van de lease- en dienstauto’s (exclusief elektrische voertuigen) en het verwarmen van de gebouwen.

De broeikasgassen die zijn gerapporteerd in onze voetafdruk worden uitgedrukt in CO2-equivalenten. Naast CO2 worden methaan en SF-6 emissies gerapporteerd. De conversiefactoren en emissiefactoren waarmee is gerekend, zijn conform voorgaand jaren ontleend aan het IPCC Fifth Assessment Report en de bron www.CO2emissiefactoren.nl.

Scope 2: Indirecte emissies elektriciteit

Dit betreft alle uitstoot van broeikasgassen door de opwekking van de elektriciteit die gebruikt wordt door het bedrijf.

Bij de distributie van elektriciteit gaat altijd energie verloren. Bijvoorbeeld als gevolg van elektrische weerstand. Deze verliezen worden door Enexis volledig groen ingekocht. Deze inkoop kan door middel van twee verschillende methodes worden gerapporteerd. Location based geeft de CO₂-emissie weer op basis van de fysieke energiemix op het net. Market based geeft de CO₂-emissie op basis van de ingekochte energiemix. Aangezien wij 100% groen inkopen met Garanties van Oorsprong (GvO’s) is dit nihil.

Scope 3: Andere indirecte emissies

Dit betreft de uitstoot van alle broeikasgassen die een gevolg zijn van de activiteiten van het bedrijf, maar komen uit bronnen die geen eigendom zijn van of onder zeggenschap staan ​​van het bedrijf.

Deze laatste categorie bevat een aantal elementen waarop Enexis direct invloed op kan uitoefenen, zoals woon-werkverkeer, openbaar vervoer en dienstreizen. Daarnaast rapporteren we in deze scope over een aantal elementen waarop Enexis in mindere mate invloed kan uitoefenen, zoals de emissie door de productie van netwerkcomponenten bij leveranciers en de emissie als gevolg van het verwerken van ons afval. Niet alle netwerkcomponenten zijn gerapporteerd, omdat we van sommige componenten nog niet alle informatie van onze partners hebben ontvangen.

Het deel van onze voetafdruk dat we direct kunnen beïnvloeden (scope 1, 2 en een deel van scope 3) en niet groen kunnen inkopen compenseren we met Gold Standard certificaten. We voelen ons ook verantwoordelijk voor de uitstoot in de keten (restant scope 3), zoals de productie van kabels en leidingen en de verwerking van afval. Onze leveranciers van netwerkcomponenten werken actief mee aan het verstrekken van informatie ten aanzien van CO2-uitstoot door middel van een grondstoffenpaspoort. Hierdoor kunnen we steeds uitgebreider en nauwkeuriger rapporteren over de CO2-uitstoot afkomstig van onze ketenpartners.