Remuneratieverslag

Beloningsbeleid rvb

Het beloningsbeleid voor de rvb van Enexis Holding N.V. is op 5 december 2012 vastgesteld door de AvA en trad in werking op 1 januari 2013. In dit beleid is besloten om de beloning voor de rvb vast te stellen binnen de WNT. De rvc voert het beloningsbeleid van de rvb uit.

De beloning voor de leden van de rvb bestaat uit een brutojaarsalaris, pensioenvoorziening en overige arbeidsvoorwaarden.

Vast brutomaandsalaris

Het beloningsniveau van functies met vergelijkbare complexiteit en maatschappelijke impact ligt ruim boven de absoluut gemaximeerde norm van de WNT. Dus is besloten om de beloning voor de rvb en de rvc vast te stellen op het niveau dat de WNT maximaal toestaat. In het beloningsbeleid is geen variabele beloning opgenomen.

Pensioen

De leden van de rvb nemen deel aan de pensioenregeling die is ondergebracht bij de Stichting Pensioenfonds ABP. Dit is in overeenstemming met het pensioenreglement voor werknemers van Enexis. De rvb-leden zijn voor deze deelname een eigen bijdrage verschuldigd.

Overige arbeidsvoorwaarden

De leden van de rvb zijn in dienst van Enexis Personeel B.V., een dochter van Enexis Holding N.V. Volgens het beloningsbeleid dat op 1 januari 2013 in werking trad, is met de vaste rvb-leden een contract voor onbepaalde tijd aangegaan. Dit beleid wijkt af van de richtlijnen in de Corporate Governance Code. We zien nu geen aanleiding voor beleid waarin met rvb-leden contracten voor bepaalde tijd worden afgesloten, behalve als er expliciet sprake is van een ad-interimfunctie.

Als uitgangspunt geldt dat de leden van de rvb niet vallen onder de cao Netwerkbedrijven en de bedrijfs-cao Enexis, die allebei van toepassing zijn op werknemers van Enexis. Wel van toepassing zijn relevante arbeidsvoorwaarden die voortvloeien uit deze cao’s voor zover die passen binnen de WNT. Leden van de rvb hebben hierdoor recht op de vakantie- en verlofdagen, pensioenregeling en arbeidsongeschiktheidsregeling uit de cao Netwerkbedrijven.

Andere onderdelen van het beleid zijn een vaste onkostenvergoeding, auto van de zaak (desgewenst met chauffeur), ongevallenverzekering en bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.

Uitvoering beloningsbeleid

We bogen ons in 2023 opnieuw over de verantwoording op grond van de WNT en het beloningsbeleid. Bij deze verantwoording hechten we veel waarde aan transparantie. Maar de (voorgeschreven interpretatie van de) WNT en aanverwante regelingen maken dat niet eenvoudig.

Net als in 2022 staat de beloningsparagraaf op grond van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) in het jaarverslag van Enexis Holding N.V. (in noot 34). De WNT-verantwoording zal opgenomen worden in de jaarrekening van de WNT-instelling binnen Enexis Groep: Enexis Netbeheer B.V. Daarnaast zal een nadere toelichting omtrent de bezoldiging van de raad van bestuur en raad van commissarissen worden opgenomen in het hoofdstuk 'Corporate Governance' van het jaarverslag van Enexis Netbeheer B.V.

Liesbeth Kaashoek is aangesteld als COO ad interim met een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor vijf maanden. Normaal gesproken zijn rvb-leden voor onbepaalde tijd in dienst van Enexis Groep. Hun beloning is dan gebaseerd op het bezoldigingsmaximum van de WNT voor topfunctionarissen in dienstbetrekking (in 2023: € 223.000 per jaar). Omdat Liesbeth tijdelijk in dienst is, zagen we aanleiding om voor haar beloning aan te sluiten bij het bezoldigingsmaximum voor de topfunctionaris zonder dienstbetrekking. Dus heeft zij een bezoldiging van € 59.000 over de hele werkzame periode in 2023.

Onderstaande tabel geeft inzicht in de bezoldiging van de rvb-leden. Het totaal van de tabel sluit aan op de bezoldigingsparagraaf op grond van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) in het jaarverslag van Enexis Holding N.V. in noot 34.

Bedragen x € 1

E.G. den Boer1

R.B.A. van der Leeuw

J.K. Sanders

M.N.A.J. Vogt

M.E. Kaashoek

Totaal

Functiegegevens

CEO/Adviseur

COO/CEO

CTO

CFO

COO a.i.

Aanvang en einde functievervulling in 2023

01/01 - 31/12

1/11 - 31/12

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1,0

10.938

13.829

54.868

Bezoldiging Enexis Holding N.V. (noot 34)

237.702

237.979

233.938

236.829

59.341

1.005.789

Beloningsbeleid rvc

De AvA heeft het beloningsbeleid voor leden van de rvc op 18 april 2016 vastgesteld. De maximale vergoeding voor de voorzitter is 15% en voor de leden 10% van het algemene WNT-bezoldigingsmaximum. De leden hebben recht op een onkostenvergoeding. Ook is er voor hen een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.

Op 27 februari 2023 moest Paul Rüpp zijn werk als commissaris helaas neerleggen om gezondheidsredenen. Later bereikte ons het verdrietige nieuws dat Paul Rüpp is overleden. Hij werd opgevolgd door Wilma Mansveld, die sinds 23 november 2023 lid is van de rvc.

Onderstaande tabel geeft inzicht in de bezoldiging van de rvc-leden. Het totaal van de tabel sluit aan op de bezoldigingsparagraaf op grond van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) in het jaarverslag van Enexis Holding N.V. in noot 34.

Bedragen x € 1

J.C.H.G. Arts

J.F.M. van Dijk

W.J. Mansveld

J.A. Nijhuis

P.L.A. Rüpp

C.M. Velthuis

Totaal

Functiegegevens

Lid

Lid

Aanvang en einde functievervulling in 2023

23/11 - 31/12

01/01 – 27/2

01/01 – 31/12

Bezoldiging Enexis Holding N.V. (noot 34)

22.300

2.383

33.450

3.544

22.300

106.277

• 1Op 21 augustus 2023 heeft Evert den Boer de functie van CEO neergelegd. In de verantwoording op grond van artikel 2:383 van het BW moet de beloning van een voormalig bestuurder worden meegenomen en wordt de bezoldiging over het hele jaar berekend.
  • 2Aangezien sprake is van een tijdelijke functievervulling zijn de sociale lasten tot de salariskosten gerekend.
  • 3De reservering voor verlofuren gaat over de waarde van de verlofuren die in het kalenderjaar zijn toegekend aan de topfunctionarissen, maar die zij nog niet hebben opgenomen.