Werken aan ruimte op het energienet

Overzicht belangrijkste indicatoren, materiële thema’s en dilemma’s

Iedereen voorzien van energie, dat is onze kerntaak. Helaas is toegang tot het net niet meer vanzelfsprekend. We hebben te maken met een vol stroomnet, transportschaarste en wachtlijsten.

De vraag naar elektriciteit is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Elektrische voertuigen, bussen en vrachtwagens winnen aan populariteit, steeds meer huishoudens kiezen voor elektrisch koken en een warmtepomp, en fabrieken stappen over op elektronische productieprocessen. Tegelijkertijd groeit het aantal zonne- en windmolenparken snel en leggen woningbezitters en bedrijven hun daken vol met zonnepanelen. Ambitieuze klimaatplannen en stijgende energieprijzen versnellen dit proces.

We verwijderden in 2023 13.579 gasaansluitingen (40% meer dan in 2022) en verzwaarden 42.718 elektriciteitsaansluitingen bij klanten; een stijging van ongeveer 5% ten opzichte van vorig jaar.

Meer bedrijven en huishoudens wekten bovendien zelf energie op, waarvan ze een deel aan onze netten terugleveren. Het aantal aansluitingen dat zonne- en windenergie teruglevert, steeg met ruim 26% naar 1.078.675 aansluitingen (nagenoeg gelijk aan de stijging in 2022 van 27%). Het zogeheten duurzaam opgesteld vermogen (het maximale vermogen van alle duurzame energiebronnen) in onze regio's nam in 2023 toe met 22%. Het aandeel groen gas dat klanten aan ons terugleverden nam toe met 30%. Zo dragen we bij aan een duurzame energievoorziening.

Wachtlijst blijft groeien

De toegenomen vraag én teruglevering van energie zorgen voor een overvol elektriciteitsnetwerk. Op diverse plekken is er te weinig ruimte om elektriciteit te transporteren. Toegang tot het elektriciteitsnetwerk en de bijbehorende transportcapaciteit is daarmee helaas niet langer vanzelfsprekend.

Grootzakelijke klanten die een nieuwe aansluiting willen of een bestaande aansluiting willen verzwaren, komen op een wachtlijst. We denken dat het nog vijf tot tien jaar duurt voordat die wachtlijst verleden tijd is. We realiseren ons dat de impact hiervan groot is. Bedrijven kunnen niet groeien of verduurzamen.

Ook huishoudens krijgen steeds vaker te maken met het overvolle net. Hun vraag naar elektriciteit stijgt snel, terwijl ook de teruglevering via zonnepanelen toeneemt. Hierdoor neemt de druk op het stroomnet in woonwijken fors toe. Met als gevolg dat huishoudens last krijgen van uitvallende omvormers.