Onze strategie

Nederland gaat massaal over op duurzame energie. Hoe Enexis die transitie ondersteunt, beschrijven we in onze strategie die in 2022 werd vastgesteld door de aandeelhouders.

Steeds meer overheden, bedrijven en huishoudens maken plannen om bij te dragen aan het Nederlandse Klimaatakkoord en het coalitieakkoord van eind 2021 en zetten die plannen om in actie. Woningen worden verduurzaamd, wind- en zonneparken gebouwd en er wordt volop geïnvesteerd in elektrisch vervoer en verduurzaming van de industrie.

Net als andere netbeheerders moeten we onze infrastructuur aanpassen en voorbereiden op een CO2-neutrale toekomst. Dat is een lastige taak. Want we weten niet precies welke vormen van duurzame energie in de toekomst door onze netten stromen. En dus ook niet hoe onze infrastructuur eruit moet zien. Een andere vraag is hoe we het steeds hogere tempo van de transitie kunnen bijbenen, juist nu we kampen met schaarste aan personeel. En hoe we de kosten van de verbouwing binnen de perken kunnen houden, zodat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft.

Deze uitdagingen dwingen ons om duidelijke keuzes te maken. Die keuzes vormen de basis van de nieuwe strategie die in 2022 werd goedgekeurd door onze aandeelhouders. Het centrale thema van deze strategie is; focus op uitvoering van de energietransitie. We gaan ons steeds meer concentreren op onze kerntaken om daarmee de energietransitie te realiseren.

Onze visie

We gaan naar een CO2-neutrale energievoorziening. Het eindplaatje en de weg daarnaartoe kennen nog vele onzekerheden. De komende tien jaar kenmerken zich door een grote diversiteit aan partijen en oplossingen die naast elkaar bestaan. Dat betekent dat Enexis samen met stakeholders volop in ontwikkeling zal zijn om de klimaatdoelen waar te maken. Door de grote hoeveelheid oplossingen en de daarmee gepaard gaande complexiteit zullen de totale kosten van de energievoorziening substantieel toenemen.

Onze missie

Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie-infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.

Onze strategische koers

Samen met stakeholders willen we het energiesysteem in ons werkgebied CO2-neutraal maken. Om dit voor elkaar te krijgen, sturen we aan op maatschappelijk optimale keuzes, bieden we iedereen altijd toegang tot energie en zorgen we dat klanten weten wat ze aan ons hebben.

We sturen aan op maatschappelijk optimale keuzes

We ambiëren een actieve rol in het richting geven aan het ontwerp van het energiesysteem van de toekomst. We dragen bij aan een duurzaam energiesysteem dat betrouwbaar, betaalbaar én haalbaar is. Zo’n systeem bouwen, kan alleen als de plannen realistisch zijn en we belanghebbenden in de samenleving er zo veel mogelijk bij betrekken. Daarom ontwikkelen we deze plannen samen met onder andere bedrijven en overheden.

Ook delen we onze kennis. We kennen de voor- en nadelen van nieuwe energiedragers, zoals zonne- en windenergie en groen gas, weten welke eisen deze dragers stellen aan de infrastructuur en hoeveel tijd het kost om onze netten aan te passen en uit te breiden. Dankzij deze kennis kunnen we goed inschatten welke technische en financiële consequenties de verschillende opties hebben. En denken we oplossingsgericht mee.

We bieden iedereen altijd toegang tot energie

We zorgen dat huishoudens en bedrijven kunnen vertrouwen op een veilige energie-infrastructuur en een hoge leveringszekerheid tegen zo laag mogelijke kosten – ook tijdens de energietransitie. Meer en meer klanten leveren energie terug. Woningen, productieprocessen en vervoer worden geëlektrificeerd. Met als gevolg dat de behoefte aan capaciteit stijgt.

In die behoefte voorzien we door de capaciteit van onze netten efficiënter te gebruiken en reservecapaciteit in te zetten. We willen onze netten met minimaal 1.000 megawatt per jaar uitbreiden. En zorgen ervoor dat we de bestaande netten zo efficiënt mogelijk gebruiken buiten de piekmomenten om.

Klanten weten wat ze aan ons hebben

In onze dienstverlening aan huishoudens en bedrijven zijn we transparant, voorspelbaar en efficiënt. Dit betekent dat we helder zijn over de doorlooptijd en status van aanvragen. We sluiten klanten aan op de door hen gewenste datum. En als dat echt niet haalbaar is, dan maken we duidelijke afspraken over een andere termijn.

We streven ernaar om uiterlijk in 2026 minimaal 85 procent van onze klanten op de door hen gewenste datum aan te sluiten. Hierin hebben we nog een weg te gaan. Om dit voor elkaar te krijgen, zorgen we dat we in gesprek blijven met onze klanten om verwachtingen te managen en werken we nauw samen met partijen in de energiesector.

Voorwaarden voor succes

Onze nieuwe strategie kan alleen slagen met voldoende en gedreven, vakbekwame medewerkers en een sterke organisatie. Dus zorgen we dat we vakmensen in huis hebben die veilig werken en elkaar versterken. Daarnaast zetten we ons in om duurzame impact te maken en onze financiële basis solide te houden.