Wij zijn Enexis

We zijn een regionale netbeheerder. Huishoudens en bedrijven in Groningen, Drenthe, Overijssel, Limburg en Noord-Brabant krijgen via ons netwerk elektriciteit en gas.

Zorgen dat energie veilig en betrouwbaar terechtkomt bij huishoudens en bedrijven, dat is onze belangrijkste taak. Daarnaast dragen we via ons netwerk bij aan de verduurzaming in onze regio’s. Bijvoorbeeld door windparken, zonneweides en laadpunten aan te sluiten. Samen met overheden, bedrijven, huishoudens en andere betrokkenen bouwen we zo aan het energiesysteem van de toekomst.

Ongeveer driekwart van de energie die we distribueren komt van grote centrales en zonne- en windparken in binnen- en buitenland. TenneT en Gasunie brengen deze energie via hun landelijke netten naar ons regionale netwerk. Het overige deel ontvangen we van klanten. Steeds meer huishoudens en bedrijven halen zelf elektriciteit uit wind, zon, afval en warmtekrachtkoppelingen en leveren die terug aan ons netwerk.

Wat is het energiesysteem van de toekomst?

Een energiesysteem is een netwerk dat productie, opslag, transport en gebruik van energie aan elkaar koppelt. In de toekomst (om precies te zijn uiterlijk in 2050) moet het Nederlandse energiesysteem CO2-neutraal zijn. Overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties hebben dit afgesproken in het Nederlandse Klimaatakkoord. Het energiesysteem mag dan geen negatief effect meer hebben op het klimaat. Dit kan als overgestapt wordt op duurzame energiebronnen, zoals groen gas, waterstof, warmtenetten en elektriciteit uit zon en wind.

Om te zorgen dat het energiesysteem in 2050 CO2-neutraal is – en dat de CO2-uitstoot in 2030 55 procent lager is dan in 1990, zoals bepaald in het coalitieakkoord van 2021 - moet er nu veel worden voorbereid. We moeten bijvoorbeeld beslissen hoe en wanneer we onze netten gaan ombouwen of uitbreiden. Dat is lastig, want we weten niet precies welke keuzes overheden, bedrijven en huishoudens de komende jaren maken – en dus hoe het energiesysteem er in de toekomst uitziet. Het is cruciaal om tijdig te beslissen wanneer en waar nieuwe infrastructuur moet worden aangelegd. We sturen aan op maatschappelijke optimale keuzes. We zijn daarbij deels afhankelijk van de maatschappelijke en politieke besluitvorming.