Veilige netten waar iedereen op kan vertrouwen

Het distribueren van en werken met elektrische spanningen en brandbaar gas onder druk leidt tot veiligheidsrisico's voor de omgeving. We proberen iedereen zo goed mogelijk te beschermen. Daarom hanteren we hoge veiligheidsstandaarden en nemen we proactief maatregelen.

De gas- en elektriciteitsnetten van Enexis maken deel uit van de vitale infrastructuur van Nederland. Het is van groot belang dat de dienstverlening van Enexis ongehinderd plaats kan blijven vinden. Om de publieke veiligheid te beschermen en incidenten te voorkomen, volgen we nauwkeurig wat er gebeurt in onze netwerken. Zo maken we gebruik van de ROBAM-methodiek (Risk and Opportunity Based Asset Management). We meten het aantal incidenten op basis van de ernst. In 2022 hebben zich geen ongevallen met een effect ‘ernstig’ of ‘zeer ernstig’ voorgedaan.  We besteden aandacht aan het goed afsluiten van technische ruimtes en het voorkomen van incidenten tijdens graafwerkzaamheden. Preventiemedewerkers informeren grondroerders of houden toezicht bij risicovolle graafwerkzaamheden en we attenderen klanten op de aandachtspunten voor veilig graven. Ook vervangen we de laatste jaren oudere schakelinstallaties (de zogeheten Coq-installaties) en brosse gasleidingen. Op die manier minimaliseren we het risico op onveilige situaties en zorgen we voor een veilig energienet.

Mijlpalen

Status ultimo 2022

Publieke veiligheid

Gas

Elektriciteit

Aantal incidenten met een matig of behoorlijk effect[1] ≤ 4

1

Aantal incidenten met een ernstig effect[2] ≤ 2

0

Aantal incidenten met een zeer ernstig effect[3] ≤ 4

0

• 1Matig of behoorlijk effect: ongeval met EHBO of behandeling door medisch personeel (slachtoffer(s) onder het publiek), of omgevingsschade tussen € 10.000 en € 1 miljoen.
  • 2Ernstig effect: ongeval met ernstig (blijvend) letsel (slachtoffer(s) onder het publiek), of omgevingsschade tussen € 1 miljoen en € 10 miljoen.
  • 3Zeer ernstig effect: ongeval met één of meerdere doden (slachtoffer(s) onder het publiek), of omgevingsschade > € 10 miljoen

Onze crisisorganisatie staat paraat

Binnen elke organisatie kan zich een crisissituatie voordoen. Een goede voorbereiding op een dergelijke crisis is daarom noodzakelijk. Enexis heeft een crisisorganisatie die incidenten volgens standaardprocedures en op basis van ervaring adequaat kan verhelpen. Functionarissen van verschillende afdelingen (zoals communicatie, marketing, operations en ICT) en van allerlei niveaus draaien piket- of bereikbaarheidsdiensten. Maar wanneer een incident een bepaalde omvang overschrijdt, is een bredere en op de specifieke situatie toegespitste aanpak noodzakelijk, waarbij we opschalen en een crisisteam samenstellen. Het crisisteam bestaat uit een concernteam, communicatieteam en afdelingsteam. Aspecten als communicatie met overheden en klanten en het organiseren van bijzondere inzet van mensen en middelen, worden door dit team in de vorm van maatwerk georganiseerd. Een crisismanagementplan (CMP) is opgesteld met als doel het borgen van dit specifieke proces om de crisis adequaat aan te pakken.

Leden van de crisisorganisatie worden getraind en geoefend in het nemen van beslissingen onder zware tijdsdruk en bij grote onzekerheid.  Dit gebeurt minimaal één keer per jaar per vestiging. Daarnaast sluiten we een aantal keer per jaar aan bij een crisisoefening georganiseerd door externen, zoals de veiligheidsregio of Netbeheer Nederland. Nieuwe collega’s, zoals woordvoerders, volgen bij de start van hun functie een mediatraining om zich voor te bereiden op mogelijke crisissituaties.