Onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals

Duurzame ontwikkeling zien wij als één van de grote uitdagingen van deze tijd. Met ons werk en onze ambities leveren we een directe bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s), de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.

In 2022 hebben we onze nieuwe strategie vastgesteld. Alles is erop gericht dat de energievoorziening veilig en betrouwbaar blijft, dat we klanten tijdig aansluiten en het energiesysteem van de toekomst realiseren. Daarmee dragen we direct bij aan de SDG’s 7 (betaalbare en duurzame energie) en 9 (industrie, innovatie en infrastructuur). Ook onze visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), die focus aanbrengt in de maatschappelijke activiteiten van Enexis, hebben we afgestemd op de nieuwe strategie.

Naast de twee focus-SDG’s onderscheiden we vier SDG’s die onze kernactiviteiten ondersteunen. Dit zijn de SDG’s 4 (kwaliteitsonderwijs), 8 (eerlijk werk en economische groei), 12 (verantwoorde consumptie en productie) en 13 (klimaatactie). Voor de overige SDG’s hanteren we een no harm-principe: we streven ernaar geen schade toe te brengen.

Dat geldt ook voor SDG 11 (duurzame steden en gemeenschappen). Door de nieuwe strategische focus hebben we een deel van onze activiteiten in Enpuls afgebouwd en Fudura verkocht. Daarmee is SDG 11 niet langer een prioriteit.

In de afbeelding geeft de grootte van de bollen een indicatie van de omvang van de impact (positief of negatief).