Klanttevredenheid centraal in onze dienstverlening

De vraag naar elektriciteit stijgt sneller dan de capaciteit van onze netten. We werken hard om die capaciteit uit te breiden. Maar door krapte op de arbeidsmarkt kunnen we te weinig technische medewerkers aantrekken om het tempo verder te verhogen. Daarnaast zijn we afhankelijk van uitbreiding van de capaciteit in de hoogspanningsnetten door TenneT en van de doorlooptijden van bouwvergunningen. Dit leidt ertoe dat voor klanten die bijvoorbeeld hun aansluiting willen verzwaren doorlooptijden op veel plekken oplopen. Zij zijn hier terecht teleurgesteld over. Door helder en proactief te communiceren verminderen we de last voor een groot deel van deze klanten.

Om de transitie naar een CO2-neutraal energiesysteem te ondersteunen, is uitbreiding van onze elektriciteitsnetten hard nodig. Hoewel we hard werken aan uitbreiding, is de vraag van klanten veel groter. Helaas lukt het niet altijd om sneller en meer bij te bouwen, onder andere doordat het lastig is om voldoende technici aan te trekken. Een probleem dat al langer speelt en waar ook andere bedrijven mee te maken hebben. Ondanks deze beperkingen doen we wat we kunnen om de capaciteit van onze regionale netten uit te breiden. Ook als dat tijdelijk leidt tot meer capaciteit dan het landelijke netwerk van TenneT aankan. Net als Enexis kampt TenneT op enkele stations met transportschaarste. We zorgen dat we klaarstaan als die weer is verholpen.

Gelukkig konden we in december melden dat er weer meer ruimte beschikbaar is gekomen voor nieuwe aansluitingen in Noord-Brabant en Limburg, zowel voor bedrijven (grootverbruikers) als voor producenten van duurzame energie. Die beschikbaarheid van ruimte bleek uit onderzoek van TenneT naar de mogelijkheden van congestiemanagement.

Beter rapportcijfer voor standaardaansluitingen, minder goede voor maatwerk

We informeren klanten zo helder mogelijk over de oorzaken van de langere aansluittermijnen. We zien dit als onderdeel van een klantgerichte dienstverlening. Op de website van Enexis Netbeheer plaatsen we bijvoorbeeld actuele informatie over de capaciteit van onze netten. Vervolgens maken we over de aansluiting realistische afspraken, houden we klanten op de hoogte van de voortgang en zetten we alles op alles om onze beloftes waar te maken.

Uit de Customer Effort Scores (CES) blijkt dat klanten onze informatievoorziening waarderen. Deze scores laten zien hoeveel inspanning het klanten kost om een verzoek door ons te laten afhandelen.

• Voor Maatwerk Aansluitingen staat de klantbeleving onder druk. Vooral aansluitingen van dit type konden we niet altijd uitvoeren binnen de door klanten gewenste termijn. De methodiek van deze CES meting is met ingang van 2022 aangepast, waardoor de score niet vergelijkbaar is met voorgaande jaren.

• Voor Standaard Aansluitingen (aansluitingen van huishoudens en mkb-bedrijven) scoren we in 2022 beter dan de afgelopen jaren.

• Voor Storingen scoren we minder goed dan voorgaande jaren.

We doen er alles aan om klanten tijdig aan te sluiten. Helaas lukt het vanwege schaarste van technische medewerkers en materialen niet om klanten binnen de huidige wettelijke aansluittermijn aan te sluiten. Gezien het toenemende werkpakket en de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt verwachten we niet dat dit op korte termijn verandert. Het niet tijdig kunnen aansluiten van klanten kan financiële gevolgen hebben voor Enexis, bijvoorbeeld door het aanbieden van tijdelijke oplossingen of door andere ontwikkelingen. De potentiële financiële gevolgen kunnen niet met zekerheid ingeschat worden.

Customer effort score1

• 1Voor de score geldt; hoe lager, hoe beter.

We kregen in 2022 meer klachten van klanten over de kwaliteit van de spanning van het elektriciteitsnet dan in 2021. Een minder goede spanning kan leiden tot bijvoorbeeld knipperende lampen en het uitschakelen van zonnepanelen.

De oorzaak ligt in de toegenomen vraag naar stroom in en rond woningen. Onze laagspanningsnetten kunnen die grotere vraag niet altijd aan. In de zomer loopt de spanning op, doordat er veel zonne-energie wordt opgewekt. In de winter daalt de spanning juist, omdat er weinig elektriciteit wordt opgewekt en veel wordt verbruikt.

Als de oorzaak in ons net ligt, doen we alles om klachten zo snel mogelijk te verhelpen. Daarnaast ontwikkelen we methoden om de kwaliteit en capaciteit in het laagspanningsnet nog beter te volgen. Zo kunnen we steeds beter voorspellen waar problemen zich gaan voordoen en deze op tijd aanpakken.

Onze tarieven stijgen, onder andere door hogere energieprijzen

Over 2022 bleef de tariefstijging voor elektriciteit beperkt (1,4 procent) en daalde het tarief voor gas zelfs licht (-2,3 procent). Dit komt met name door de maatregel van de overheid om de btw te verlagen naar 9 procent in de periode van juli 2022 tot en met december 2022.  Zonder deze overheidsmaatregel zouden de tarieven voor elektriciteit en gas respectievelijk zijn gestegen met 6,7 procent en 2,8 procent.

De tarieven voor het transport van energie via ons netwerk gaan in 2023 omhoog. De stijging, die eind 2022 werd goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM), valt hoger uit dan in voorgaande jaren. Wanneer we de berekende tarieven over 2023 vergelijken met de betaalde tarieven over 2022 (inclusief btw verlaging) dan betalen huishoudens in 2023 28 procent meer voor elektriciteit en 15 procent meer voor gas. Zonder de tijdelijke btw verlaging in 2022 zou deze tariefstijging voor elektriciteit 22 procent bedragen en die voor gas 9 procent.

Dat de tarieven omhoog gaan, komt om te beginnen doordat de prijzen van energie zijn gestegen. Hierdoor betalen wij meer voor de inkoop van energie om netverliezen te compenseren. Die ontstaan wanneer er energie verloren gaat bij bijvoorbeeld het transport van elektriciteit en gas. Verder is naast de tijdelijke btw-verlaging de inflatie een belangrijke oorzaak voor de tariefstijging. Tot slot betalen we meer voor het transport van energie over het landelijke net van TenneT naar onze regionale netten.

We pleiten voor een eerlijker tariefmodel

De komende jaren zullen de kosten voor netbeheer stijgen door ons werk in de energietransitie. Waarschijnlijk zal deze kostenstijging leiden tot hogere tarieven voor onze klanten. We pleiten voor de inzet van een goede mix van instrumenten om die stijging te beperken. Denk aan tarieven die klanten stimuleren om het netwerk efficiënt te gebruiken. Of aan technische of contractuele maatregelen of advies. De optimale mix van instrumenten zal leiden tot een hogere netefficiëntie en de kostenstijging van het net beperken. Daarnaast lijkt het ons eerlijker als klanten bijdragen aan de kosten voor het net op basis van hun feitelijke vraag naar transportcapaciteit.

Gemiddelde nota voor huishoudelijk gebruik (netwerkkosten op jaarbasis in euro's)