Veilige en gezonde werkomstandigheden

Enexis maakt zich sterk voor een veilige en gezonde werkomgeving. Ook hier stellen de krappe arbeidsmarkt en de energietransitie ons voor grote uitdagingen. In 2022 zetten we mooie stappen op veiligheidsgebied.

Met hulp van de Veiligheidsladder bouwden we in 2022 verder aan de veiligheidscultuur van Enexis. Dit instrument meet het veiligheidsbewustzijn van organisaties, zoals houding, gedrag en cultuur. Tijdens ons meetmoment in november 2022 scoorden we ruim op trede 3 ‘berekenend’. Dit predicaat krijgen organisaties die bewezen hebben dat ze veiligheidsregels belangrijk vinden. ‘Berekenende organisaties’ stellen zich kwetsbaar op en nemen verantwoordelijkheid, maar vaak wel uit eigenbelang. De betrokkenheid bij veiligheid en de check op naleving van regels en wetten ligt voornamelijk bij het (hogere) management. De komende jaren werken we toe naar trede 3 ‘proactief’: een organisatie die veiligheid hoge prioriteit geeft en continu verbetert.

Enexis voldoet aan alle belangrijke veiligheidsnormen, zoals ISO 9001 voor kwaliteitsmanagement, ISO 55001 voor assetmanagement, NTA-8210 en ISO 27001 voor informatiebeveiliging.

We focussen op veilig gedrag

Enexis stimuleert veilig gedrag van medewerkers. Dat doen we met werkplekbezoeken en workshops, door continu te verbeteren en met positieve veiligheidsvoorbeelden. Met onze Health, Safety & Environment (HSE) Award zetten we elk jaar collega’s in het zonnetje die zich op een bijzondere of zichtbare manier sterk maken voor veiligheid. In 2022 ging de HSE Award naar de beroepspraktijkvormingshal in Hoogeveen. Zij wonnen met het project Vakmanschap in de Praktijk. Hierbij leren medewerkers via leersessies constant van de dingen die zij dagelijks meemaken.

We trekken meer medewerkers aan

De combinatie van een krappe arbeidsmarkt en een toenemend takenpakket geeft druk op onze organisatie. Om onze taken veilig te kunnen uitvoeren, hebben we medewerkers nodig die voldoende gekwalificeerd zijn. In 2022 namen we veel nieuwe mensen aan en maakten we meer gebruik van de diensten van onze aannemers.

Ook keken we hoe we beter met aannemers kunnen samenwerken op veiligheidsgebied. Met pilots onderzochten we hoe we werk kunnen opschuiven in de keten. Dat betekent dat aannemers ons waar mogelijk nog meer gaan ondersteunen bij onze taken. Zij houden zich hierbij aan dezelfde veiligheidseisen als wij, namelijk de eisen vanuit de BEI (Bedrijfsvoering Elektrische Installaties) en VIAG (Veiligheidsinstructies Aardgas). Aannemers werken bijvoorbeeld met de certificeerbare Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers (VCA). Ook verwachten we van hen dat zij in elk geval trede 3 van de Veiligheidsladder hebben bereikt. Gecontracteerde (onder)aannemers rapporteren maandelijks hun gewerkte uren op projecten aan ons. Op basis van deze uren is onze inschatting dat circa 2.300 fte aan direct personeel van (onder)aannemers werkzaamheden uitvoert voor Enexis.

We blijven daarnaast gekwalificeerde medewerkers werven, zoals zij-instromers. Ook onderzoeken we hoe we mensen met een niet-Nederlandstalige achtergrond op een veilige manier kunnen inzetten.

Incidenten met verzuim

Uiteraard willen we arbeidsongevallen voorkomen. We spannen ons dan ook doorlopend in voor een veilige en gezonde werkomgeving en het minimaliseren van risico’s. Dat geldt voor zowel onze vaste als ingehuurde krachten. Er vonden in 2022 geen incidenten plaats die gevaar opleverden voor omwonenden. Wel waren er meerdere kleine incidenten met Enexis-medewerkers. De zogeheten Lost Time Injury Frequency (LTIF) toont het aantal incidenten met verzuim per 1 miljoen gewerkte uren. De LTIF voor Enexis-medewerkers bedroeg 1,9 (2021: 1,2). Het aantal incidenten steeg, echter er hebben zich geen ernstige ongevallen voorgedaan. De LTIF voor medewerkers van onze aannemers bedroeg 3,0 (2021: 1,2). Eén incident was ernstig van aard. Twee collega's van een aannemer raakten ernstig gewond tijdens geplande werkzaamheden aan ons gasnet.

Elk incident is er één te veel. Leren van (bijna-)ongevallen heeft topprioriteit, daarom monitoren en analyseren we alle incidenten. We delen de uitkomsten en vertalen de lessen naar onze werkprotocollen, teamoverleggen, opleidingen en leersessies in de beroepspraktijkvormingshal. Ook werken we nauw samen met aannemers om de veiligheid te verbeteren.

Ook bij werkzaamheden buiten proberen we medewerkers zo goed mogelijk te beschermen. Zij krijgen steeds vaker te maken met (verbale) agressie en met burgers die snelheidslimieten negeren. Samen met gemeentes deden we in 2022 succesvolle experimenten, waarbij we werklocaties compleet voor het verkeer afsloten. Vanaf 2023 gaan we dat vaker doen.

Ongevallen en LTIF1

Dodelijk ongeluk

Enexis

1,9

0,8

1,5

Contractors

3,0

2,6

4,5

• 1LTIF: de LTIF staat voor het aantal ongevallen met als gevolg verzuim per 1.000.000 gewerkte uren.

Aandacht voor medewerkers en hun (mentale) gezondheid

De fysieke en mentale gezondheid van medewerkers kan van invloed zijn op veilig werken. Zorgen of problemen, ook als ze niets met het werk te maken hebben, kunnen een grote mentale afleider zijn. Daarom voeren steeds meer leidinggevenden goede gesprekken met hun medewerkers en bieden we workshops, e-learnings, informatie, online platforms en adequate hulp aan onze medewerkers. Zo kunnen medewerkers terecht bij loopbaancoaches en vertrouwenspersonen. Ook kunnen ze een preventief consult aanvragen bij de arbodienst. Daarnaast kunnen leidinggevenden interventies aanbieden, onder andere via onze zorgverzekeraar.

Gelijke rechten voor iedereen

Enexis onderschrijft de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties en de fundamentele principes en rechten op het werk van de International Labour Organization. We maken geen enkel onderscheid op basis van gender, geaardheid of afkomst. Voor onze arbeidsvoorwaarden geldt: gelijk loon voor gelijke arbeid. Corruptie, omkoping, belangenverstrengeling en het schenden van mensenrechten gaan we actief tegen. Dit alles hebben we verwerkt in onze cao, in bedrijfsregelingen, de Enexis Gedragswijzer voor medewerkers, de Gedragscode Leveranciers en Algemene Inkoopvoorwaarden. Met ons compliance-protocol stimuleren we medewerkers om zich te houden aan wet- en (in- en externe) regelgeving.

We zorgen voor een sociaal veilige werkomgeving

Bij Enexis vinden we het belangrijk om integriteit te verankeren in de organisatie. Hierbij gaat het vooral om goed gedrag en goede gesprekken. Verder zijn er meldingsprocedures en regelingen, bijvoorbeeld voor het melden van eventuele schendingen. Ook kunnen medewerkers aankloppen bij in- en externe vertrouwenspersonen. En een interne integriteitscommissie bespreekt zaken op het gebied van integriteit en fraude en borgt dat we blijven werken aan het verder cultureel verankeren van integriteit.

Een sociaal veilige werkplek vinden we belangrijk voor alle medewerkers. Ook hebben we aandacht voor grensoverschrijdend gedrag. Met een bewustwordingscampagne met geanonimiseerde verhalen leiden we medewerkers naar onze interne website over sociale veiligheid. Hier vinden ze informatie over de regels en hoe ze melding kunnen doen. Zo scheppen we de voorwaarden voor een veilige en inclusieve werkomgeving waarin mensen hun mening en standpunten uitspreken.

Ons sociaal fonds biedt financiële steun aan medewerkers in nood

Integriteit heeft ook te maken met solidariteit. Daar hebben we bijvoorbeeld het Sociaal Fonds Enexis Groep voor. Hiermee ondersteunen we (oud-)medewerkers die financiële steun nodig hebben en met bestaande regelingen niet of onvoldoende geholpen zijn. Het gaat om financiële steun, maar ook om het koppelen van mensen aan experts, zoals een coach van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Iedere aanvraag wordt individueel beoordeeld door het bestuur van het Sociaal Fonds. Het bestuur legt hierover verantwoording af via een jaarverslag. De rapportage bevat aantallen en bedragen; namen van leden die een beroep hebben gedaan worden nooit vermeld. Ieder lid betaalt € 12 per jaar. De raad van bestuur van Enexis ondersteunt deze vorm van solidariteit door de lidmaatschapsinkomsten jaarlijks te verdubbelen.