34. Beloning bestuur en toezicht

WNT-verantwoording

De Wet Normering Topinkomens (WNT) is van toepassing op naamloze en besloten vennootschappen die zijn aangewezen als netbeheerder. De WNT is dus van toepassing op Enexis Netbeheer B.V. en niet op Enexis Holding N.V. In de jaarrekening van Enexis Netbeheer B.V. is de wettelijk verplichte WNT-verantwoording opgenomen die toeziet op de bezoldiging van de topfunctionarissen voor hun werkzaamheden voor Enexis Netbeheer B.V. (zie noot 26. Bezoldiging en wet normering topinkomens (bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector) op pagina 83). Voor een nadere toelichting omtrent de bezoldiging van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen wordt eveneens verwezen naar het hoofdstuk 'Corporate Governance' op pagina 36 van het jaarverslag van Enexis Netbeheer B.V.

In deze noot van de jaarrekening van Enexis Holding N.V. wordt de totale beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen van Enexis Holding N.V. opgenomen die zij ontvangen voor hun werkzaamheden voor Enexis Groep teneinde invulling te geven aan de vereisten uit IFRS en Titel 9 Boek 2 BW.

Beloningsbeleid Raad van Bestuur

Het beloningsbeleid voor de Raad van Bestuur van Enexis Holding N.V. is op 5 december 2012 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vastgesteld en in werking getreden op 1 januari 2013. Hierin is besloten de beloning voor de Raad van Bestuur van Enexis vast te stellen binnen de kaders van de Wet Normering Topinkomens (WNT). De beloning voor de leden van de Raad van Bestuur bestaat uit een bruto jaarsalaris, pensioenvoorziening en overige arbeidsvoorwaarden.

Vast bruto maandsalaris

Aangezien het beloningsniveau van functies met vergelijkbare complexiteit en maatschappelijke impact ruim boven de absoluut gemaximeerde norm van de WNT is gelegen, is besloten de beloning voor de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Enexis vast te stellen op het niveau dat maximaal is toegestaan door de WNT. In het beloningsbeleid is geen variabele beloning opgenomen.

Pensioen

De leden van de Raad van Bestuur nemen deel in de pensioenregeling zoals die is ondergebracht bij de Stichting Pensioenfonds ABP, in overeenstemming met het voor de werknemers van Enexis geldende pensioenreglement. De leden van de Raad van Bestuur zijn een eigen bijdrage verschuldigd voor deelname aan de pensioenregeling.

Overige arbeidsvoorwaarden

Enexis Personeel B.V., een dochtermaatschappij van Enexis Holding N.V., dient als werkgever van de leden van de Raad van Bestuur. Met alle leden van de Raad van Bestuur is, volgens het eind 2012 vastgestelde beloningsbeleid, een contract voor onbepaalde tijd aangegaan. Dit beleid wijkt af van de richtlijnen in de Corporate Governance Code. De Raad van Commissarissen ziet geen aanleiding een beleid te volgen waarin contracten voor bepaalde tijd worden afgesloten. Een beleid met arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd voldoet, aangezien er voldoende mogelijkheden zijn om maatregelen te treffen in geval van niet-functionerende leden van de Raad van Bestuur.

Als uitgangspunt geldt dat de cao Netwerkbedrijven en de bedrijfs-cao Enexis, die beide van toepassing zijn voor het personeel werkzaam bij Enexis, niet voor de leden van de Raad van Bestuur gelden. Enkele relevante arbeidsvoorwaarden voortvloeiend uit deze cao’s zijn, indien en voor zover passend binnen de WNT, van toepassing verklaard. Leden van de Raad van Bestuur hebben daardoor recht op de vakantie- en verlofdagen, pensioenregeling en de arbeidsongeschiktheidsregeling volgens de bepalingen in de cao Netwerkbedrijven. Het beleid omvat voor het overige een vaste onkostenvergoeding, een auto van de zaak, een ongevallenverzekering en een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.

Uitvoering beloningsbeleid

De Raad van Commissarissen is verantwoordelijk voor de uitvoering van het vastgestelde beloningsbeleid van de Raad van Bestuur.

Beloningsbeleid Raad van Commissarissen

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft het beloningsbeleid voor de leden van de Raad van Commissarissen op 18 april 2016 vastgesteld. De maximale vergoeding voor de voorzitter van de Raad van Commissarissen bedraagt 15% en voor de leden 10% van het algemene WNT-bezoldigingsmaximum. De leden van de Raad van Commissarissen hebben tevens recht op een onkostenvergoeding. Voor de leden van de Raad van Commissarissen is een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.

Beloning Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen

De beloning van de Raad van Bestuur bedroeg in 2022 € 0,89 miljoen (2021: € 1,02 miljoen)[1]. De beloning van de Raad van Commissarissen bedroeg in 2022 € 0,12 miljoen (2021: € 0,11 miljoen)‍.

In onderstaande tabel is een nadere specificatie opgenomen van de beloning van de Raad van Bestuur van Enexis Holding N.V. Een dergelijke specificatie is niet opgenomen voor de Raad van Commissarissen, aangezien de volledige vergoeding toeziet op de categorie ‘Periodieke beloningen’.

€ miljoen

Periodieke beloningen

0,78

0,82

Pensioenlasten en andere beloningen op termijn

0,11

0,12

Uitkeringen bij beëindiging van dienstverband

0,08

Totaal

0,89

1,02

• 1Bij de beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen zoals opgenomen in noot 34 is uitgegaan van de kosten die toe te rekenen zijn aan het boekjaar. Daarbij wordt vermeld dat er geen leningen, voorschotten en garanties zijn verstrekt aan de leden van de Raad van Bestuur en de leden van de Raad van Commissarissen. Ook is er geen sprake geweest van openstaande bedragen, afgewaardeerde bedragen, bedragen waarvan wordt afgezien, noch van aflossingen gedurende het boekjaar. Er hebben geen op aandelen gebaseerde betalingen plaatsgevonden.