GRI-index

Statement of use

Enexis Holding N.V. rapporteert 'in accordance with' the GRI Standards voor de periode 1-1-2022 / 31-12-2022

GRI 1 used

GRI 1: Foundation 2021

Applicable GRI Sector Standard(s)

GRI 1

Het gekozen applicatieniveau

In accordance with

GRI 1

GRI content index

GENERAL DISCLOSURES

GRI 2-1

Organisatorische details

a

De organisatie rapporteert haar wettelijke naam

b

De organisatie rapporteert haar aard van eigendom en rechtsvorm

c

De organisatie rapporteert de locatie van haar hoofdkantoor

Bijlage: Colofon

d

De organisatie rapporteert haar landen van organisatie

GRI 2-2

Entiteiten opgenomen in de duurzaamheidsrapportage van de organisatie

a

De organisatie vermeldt haar entiteiten die zijn opgenomen in haar duurzaamheidsrapportage

b

De organisatie moet, als de organisatie geconsolideerde financiële overzichten of openbare financiële informatie heeft gecontroleerd, de verschillen specificeren tussen de lijst van entiteiten die is opgenomen in haar financiële verslaggeving en de lijst die is opgenomen in haar duurzaamheidsverslaglegging

c

Als de organisatie uit meerdere entiteiten bestaat, moet de organisatie uitleggen welke aanpak is gebruikt voor het consolideren van de informatie, waaronder:
i. of de aanpak aanpassingen van de informatie voor minderheidsbelangen inhoudt;
ii. hoe de aanpak rekening houdt met fusies, overnames en afstoting van entiteiten of delen van entiteiten;
iii. of en hoe de benadering verschilt tussen de toelichtingen in deze standaard en tussen materiële onderwerpen.

GRI 2-3

Verslagperiode, frequentie en aanspreekpunt

a

De organisatie specificeert de rapportageperiode voor en de frequentie van haar duurzaamheidsrapportage

2022. Jaarlijks

b

De organisatie specificeert de rapportageperiode voor haar financiële rapportage en, indien deze niet overeenkomt met de periode voor haar duurzaamheidsrapportage, legt zij de reden hiervoor uit

2022. Jaarlijks

c

De organisatie rapporteert de publicatiedatum van het rapport of de gerapporteerde informatie

28-feb-23

d

De organisatie specificeert het aanspreekpunt voor vragen over de melding of gerapporteerde informatie

Bijlage; Colofon

GRI 2-4

Herformuleringen van informatie

a

De organisatie rapporteert herformuleringen van informatie uit voorgaande rapportageperioden en legt uit:
i. de redenen voor de herformuleringen;
ii. het effect van de herformuleringen.

Niet van toepassing, in 2022 hebben geen herformuleringen plaatsgevonden met betrekking tot informatie uit voorgaande rapportageperiodes

GRI 2-5

Externe zekerheid

a

De organisatie beschrijft haar beleid en praktijk voor het verkrijgen van externe zekerheid, inclusief of en hoe het hoogste bestuurslichaam en senior executives hierbij betrokken zijn

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Assurance

b

De organisatie zal, indien de duurzaamheidsrapportage van de organisatie extern is geborgd:
i. een link of verwijzing naar de externe assurance-rapport(en) of assurance-verklaring(en) verstrekken;
ii. Beschrijf wat is geborgd en op welke basis, inclusief de gehanteerde assurance-standaarden, het verkregen zekerheidsniveau en eventuele beperkingen van het assurance-proces;
iii. beschrijf de relatie tussen de organisatie en de assurance provider

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Assurance

GRI 2-6

Activiteiten, waardeketen en andere zakelijke relaties

a

De organisatie rapporteert de sector(en) waarin zij actief is

b

De organisatie beschrijft haar waardeketen, inclusief:
i. de activiteiten, producten, diensten en markten van de organisatie;
ii. de toeleveringsketen van de organisatie;
iii. de entiteiten stroomafwaarts van de organisatie en hun activiteiten

Wij zijn Enexis; Onze rol in de energieketen

c

De organisatie rapporteert andere relevante zakelijke relaties

Wij zijn Enexis; Onze rol in de energieketen

d

De organisatie moet significante veranderingen in 2-6a, 2-6b en 2-6c beschrijven in vergelijking met de vorige rapportageperiode

Niet van toepassing voor verslagjaar 2022

GRI 2-7

Medewerkers

a

De organisatie rapporteert het totaal aantal medewerkers en een uitsplitsing van dit totaal naar geslacht en regio

Veilig werken en elkaar versterken; Investeren in werk, vakmanschap en persoonlijke ontwikkeling; Bijlage: Aanvullende informatie; Feiten en cijfers; Werkgelegenheid en vakbekwame medewerkers

b

De organisatie rapporteert het totale aantal van:
i. vaste medewerkers en een uitsplitsing naar geslacht en regio;
ii. uitzendkrachten en een uitsplitsing naar geslacht en regio;
iii. niet-gegarandeerde uren werknemers en een uitsplitsing naar geslacht en naar regio;
iv. voltijdse werknemers, en een uitsplitsing naar geslacht en naar regio;
v. deeltijdwerknemers en een uitsplitsing naar geslacht en regio

Incomplete data voor iii en v; in de komende periode gaan we proberen de indeling in regio inzichtelijk te maken

c

De organisatie beschrijft de methoden en aannames die zijn gebruikt om de gegevens te verzamelen, inclusief of de cijfers worden gerapporteerd:
i. in personeelsbezetting, voltijdsequivalent (VTE) of met behulp van een andere methode;
ii. aan het einde van de rapportageperiode, als gemiddelde over de rapportageperiode, of met behulp van een andere methode

d

De organisatie rapporteert contextuele informatie die nodig is om de onder 2-7a en 2-7b gerapporteerde gegevens te begrijpen

e

De organisatie beschrijft significante schommelingen in het aantal werknemers gedurende de rapportageperiode en tussen rapportageperioden

GRI 2-8

Arbeiders die geen werknemer zijn

a

De organisatie rapporteert het totale aantal werknemers die geen werknemers zijn en van wie het werk wordt gecontroleerd door de organisatie en beschrijft:
i. de meest voorkomende soorten werknemers en hun contractuele relatie met de organisatie;
ii. het soort werk dat ze uitvoeren

b

De organisatie beschrijft de methodologieën en veronderstellingen die zijn gebruikt om de gegevens te verzamelen, inclusief of het aantal werknemers dat geen werknemer is, wordt gerapporteerd:

c

De organisatie beschrijft significante fluctuaties in het aantal werknemers dat geen werknemer is gedurende de rapportageperiode en tussen rapportageperioden

Niet van toepassing, Enexis heeft een stabiel werkaanbod alsmede medewerkersbestand

GRI 2-9

Bestuursstructuur en samenstelling

a

De organisatie beschrijft haar bestuursstructuur, met inbegrip van commissies van het hoogste bestuurslichaam

b

De organisatie vermeldt de commissies van het hoogste bestuurslichaam die verantwoordelijk zijn voor de besluitvorming over en het toezicht op het beheer van de effecten van de organisatie op de economie, het milieu en de mensen

c

De organisatie beschrijft de samenstelling van het hoogste bestuurslichaam en zijn commissies door:
i. uitvoerende en niet-uitvoerende leden;
ii. onafhankelijkheid;
iii. ambtstermijn van leden in het bestuurslichaam;
iv. aantal andere belangrijke functies en verplichtingen van elk lid, en de aard van de verplichtingen;
v. geslacht;
vi. ondervertegenwoordigde sociale groepen;
vii. competenties die relevant zijn voor de impact van de organisatie;
viii. belangenvertegenwoordiging

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Personalia raad van commissarissen; https://www.mccg.nl/de-code

GRI 2-10

Benoeming en selectie van het hoogste bestuurslichaam

a

De organisatie beschrijft de nominatie- en selectieprocessen voor het hoogste bestuurslichaam en zijn commissies

b

De organisatie beschrijft de criteria die worden gebruikt voor het nomineren en selecteren van leden van het hoogste bestuurslichaam, met inbegrip van de vraag of en hoe met het volgende rekening wordt gehouden:
i. standpunten van belanghebbenden;
ii. diversiteit;
iii. onafhankelijkheid; iv. competenties die relevant zijn voor de impact van de organisatie

Governance en risicomanagement; Corporate governanceVerslag raad van commissarissen

Incomplete data voor i en ii; standpunten van belanghebbenden en diversiteit zien wij als belangrijke - in kaart te brengen - thema's in de komende periode en onderdeel te laten uitmaken van het selectieproces

GRI 2-11

Voorzitter van het hoogste bestuurslichaam

a

De organisatie rapporteert of de voorzitter van het hoogste bestuurslichaam ook een senior executive in de organisatie is

b

Als de voorzitter ook een senior executive is, legt de organisatie hun functie binnen het management van de organisatie uit, de redenen voor deze regeling en hoe belangenconflicten worden voorkomen en beperkt

GRI 2-12

Rol van het hoogste bestuurslichaam bij het toezicht op het beheer van effecten

a

De organisatie beschrijft de rol van het hoogste bestuurslichaam en van senior executives bij het ontwikkelen, goedkeuren en actualiseren van de doel-, waarde- of missieverklaringen, strategieën, beleidslijnen en doelen van de organisatie met betrekking tot duurzame ontwikkeling

b

De organisatie beschrijft de rol van het hoogste bestuurslichaam bij het toezicht op de due diligence van de organisatie en andere processen om de effecten van de organisatie op de economie, het milieu en de mensen te identificeren en te beheersen, waaronder:
i. of en hoe het hoogste bestuurslichaam samenwerkt met belanghebbenden om deze processen te ondersteunen;
ii. hoe het hoogste bestuurslichaam de uitkomsten van deze processen beschouwt

Incomplete data; in de komende periode een aanscherping op de MVO-verklaring, gericht op het expliciteren van de wijze waarop het toezicht plaatsvindt

c

De organisatie beschrijft de rol van het hoogste bestuurslichaam bij het beoordelen van de effectiviteit van de processen van de organisatie zoals beschreven in 2-12-b, en rapporteert de frequentie van deze beoordeling

GRI 2-13

Delegeren van verantwoordelijkheid voor het beheersen van effecten

Gezag delegeren

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Bepalen van de inhoud

b

Verantwoordelijkheid op uitvoerend niveau voor economische, ecologische en sociale onderwerpen

Incomplete data; in de komende periode een aanscherping op de MVO-verklaring, gericht op het opnemen van de verantwoordelijkheid

GRI 2-14

Rol van het hoogste bestuurslichaam in duurzaamheidsrapportage

a

De organisatie beschrijft hoe het hoogste bestuurslichaam de verantwoordelijkheid delegeert voor het beheer van de effecten van de organisatie op de economie, het milieu en de mensen, waaronder:
i. of het senior executives heeft aangesteld die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de impact;
ii. of het de verantwoordelijkheid voor het beheer van de gevolgen heeft gedelegeerd aan andere werknemers

Governance en risicomanagement; Corporate governance; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Management van materiele onderwerpen

b

Indien het hoogste bestuurslichaam niet verantwoordelijk is voor het beoordelen en goedkeuren van de gerapporteerde informatie, inclusief de materiële onderwerpen van de organisatie, zal de organisatie de reden hiervoor toelichten

GRI 2-15

Belangenverstrengeling

a

De organisatie beschrijft de processen voor het hoogste bestuurslichaam om ervoor te zorgen dat belangenconflicten worden voorkomen en beperkt

Governance en risicomanagement; Corporate governance; https://www.mccg.nl/de-code

b

De organisatie rapporteert of belangenconflicten worden bekendgemaakt aan belanghebbenden, met inbegrip van ten minste belangenconflicten met betrekking tot:
i. cross-board lidmaatschap
ii. wederzijds aandeelhouderschap met leveranciers en andere belanghebbenden
iii. bestaan ​​van controlerende aandeelhouders iv. verbonden partijen, hun relaties, transacties en openstaande saldi

GRI 2-16

Communicatie van kritieke zorgen

Communiceren van kritieke zorgen

b

Aard en totaal aantal kritieke punten van zorg

GRI 2-17

Collectieve kennis van het hoogste bestuurslichaam

a

De organisatie rapporteert maatregelen die zijn genomen om de collectieve kennis, vaardigheden en ervaring van het hoogste bestuurslichaam op het gebied van duurzame ontwikkeling te bevorderen

GRI 2-18

Evaluatie van het functioneren van het hoogste bestuurslichaam

a

De organisatie beschrijft de processen voor het evalueren van de prestaties van het hoogste bestuurslichaam bij het toezicht op het beheer van de effecten van de organisatie op de economie, het milieu en de mensen

b

De organisatie rapporteert of de evaluaties al dan niet onafhankelijk zijn en de frequentie van de evaluaties

Governance en risicomanagement; Verslag raad van comisssarissen

c

De organisatie beschrijft de maatregelen die naar aanleiding van de evaluaties zijn genomen, met inbegrip van wijzigingen in de samenstelling van het hoogste bestuurslichaam en de praktijken van de organisatie.

GRI 2-19

Beloningsbeleid

a

De organisatie beschrijft het beloningsbeleid voor leden van het hoogste bestuurslichaam en senior executives, waaronder:
i. vast loon en variabel loon;
ii. sign-on bonussen of aanmoedigingspremies;
iii. beëindigingsvergoedingen;
iv. terugvorderingen;
v. pensioenuitkeringen

Geconsolideerde jaarrekening 2022; Noten bij de geconsolideerde jaarrekening; 34. Beloning bestuur en toezicht

ii niet van toepassing, beloning binnen de kaders van de WNT (is bij wet voorgeschreven regeling)

b

De organisatie beschrijft hoe het beloningsbeleid voor leden van het hoogste bestuurslichaam en senior executives zich verhoudt tot hun doelstellingen en prestaties met betrekking tot het beheer van de effecten van de organisatie op economie, milieu en mensen

Niet van toepassing, Enexis hanteert geen beloningsbeleid afhankelijk van gerealiseerde doelstellingen en prestaties

GRI 2-20

Proces om beloning vast te stellen

a

De organisatie beschrijft het proces voor het ontwerpen van haar beloningsbeleid en voor het bepalen van de beloning, met inbegrip van:
i. of onafhankelijke leden van het hoogste bestuurslichaam of een onafhankelijke remuneratiecommissie toezicht houden op het proces voor het vaststellen van de remuneratie;
ii. hoe de standpunten van belanghebbenden (inclusief aandeelhouders) met betrekking tot beloning worden gevraagd en in overweging worden genomen;
iii. of remuneratieadviseurs betrokken zijn bij het vaststellen van de beloning en, zo ja, onafhankelijk zijn van de organisatie, haar hoogste bestuurslichaam en senior executives

Geconsolideerde jaarrekening; Noten bij de geconsolideerde jaarrekening; 34. Beloning bestuur en toezicht; Governance en risicomanagement; Corporate Governance

ii en iii: niet van toepassing, beloning binnen de kaders van de WNT (is bij wet voorgeschreven regeling)

b

De organisatie rapporteert de resultaten van stemmen van belanghebbenden (inclusief aandeelhouders) over beloningsbeleid en voorstellen, indien van toepassing

Niet van toepassing, beloning binnen de kaders van de WNT (is bij wet voorgeschreven regeling)

GRI 2-21

Jaarlijkse totale vergoedingsratio

a

Het salaris van de ceo en medewerkers valt onder de afspraken van de Cao Netwerkbedrijven. Het totale inkomen van de ceo bedraagt in 2022 bij ons 3,1 maal de mediaan van de salarissen van alle medewerkers van Enexis.

b

Het salaris van de ceo en medewerkers valt onder de afspraken van de Cao Netwerkbedrijven. Het totale inkomen van de ceo bedraagt in 2021 bij ons 3,0 maal de mediaan van de salarissen van alle medewerkers van Enexis.

c

De organisatie rapporteert contextuele informatie die nodig is om de gegevens te begrijpen en hoe de gegevens zijn samengesteld

GRI 2-22

Verklaring over de strategie voor duurzame ontwikkeling

Voorwoord raad van bestuur

GRI 2-23

Beleidstoezeggingen

a

De organisatie beschrijft haar beleidstoezeggingen voor verantwoord zakelijk gedrag, waaronder:
i. de gezaghebbende intergouvernementele instrumenten waarnaar de toezeggingen verwijzen;
ii. of in de toezeggingen het uitvoeren van due diligence is opgenomen;
iii. of de toezeggingen voorzien in toepassing van het voorzorgsbeginsel;
iv. of de toezeggingen de eerbiediging van de mensenrechten bevatten

Veilig werken en elkaar versterken; Veilige en gezonde werkomgeving; Gelijke rechten voor iedereen; Bijlage: Aanvullende informatie; Feiten en cijfers; Duurzame impact; Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ketenverantwoordelijkheid en mensenrechten

Incomplete data voor ii en iii; in de komende periode gaan we in overleg met betrokkenen en gaan we proberen dit inzichtelijk te maken

b

De organisatie beschrijft haar specifieke beleidsverbintenis om de mensenrechten te respecteren, met inbegrip van:
i. de internationaal erkende mensenrechten waarop de toezegging betrekking heeft;
ii. de categorieën belanghebbenden, inclusief risicogroepen of kwetsbare groepen, waaraan de organisatie bijzondere aandacht besteedt in de toezegging

c

De organisatie verstrekt links naar de beleidstoezeggingen indien deze openbaar beschikbaar zijn, of, indien de beleidstoezeggingen niet openbaar beschikbaar zijn, legt de reden hiervoor uit

d

De organisatie rapporteert op welk niveau elk van de beleidstoezeggingen binnen de organisatie is goedgekeurd, inclusief of dit het hoogste niveau is

Veilig werken en elkaar versterken; Veilige en gezonde werkomgeving; Gelijke rechten voor iedereen; Bijlage: Aanvullende informatie; Feiten en cijfers; Duurzame impact ; Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ketenverantwoordelijkheid en mensenrechten

e

De organisatie rapporteert in hoeverre de beleidstoezeggingen van toepassing zijn op de activiteiten van de organisatie en op haar zakelijke relaties

Wij zijn Enexis; Onze kernwaarden; Veilig werken en elkaar versterken; Veilige en gezonde werkomgeving; Gelijke rechten voor iedereen

f

De organisatie beschrijft hoe de beleidstoezeggingen worden gecommuniceerd aan werknemers, zakenpartners en andere relevante partijen

GRI 2-24

Beleidsafspraken verankeren

a

De organisatie beschrijft hoe zij elk van haar beleidstoezeggingen voor verantwoord zakelijk gedrag verankert in al haar activiteiten en zakelijke relaties, waaronder:
i. hoe het de verantwoordelijkheid toewijst om de toezeggingen te implementeren op verschillende niveaus binnen de organisatie;
ii. hoe het de toezeggingen integreert in organisatiestrategieën, operationeel beleid en operationele procedures;
iii. hoe het zijn verbintenissen met en via zijn zakenrelaties nakomt;
iv. training die de organisatie geeft over het uitvoeren van de toezeggingen

Incomplete data; wij vullen, de komende periode, het integriteitsbeleid aan, gericht op het verankeren van verantwoord zakelijk gedrag

GRI 2-25

Processen om negatieve effecten te verhelpen

a

Wij zijn Enexis; Onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals; We meten onze impact; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Dialoog met stakeholders; Samenwerkingsverbanden

b

De organisatie beschrijft haar aanpak om klachten te identificeren en aan te pakken, inclusief de klachtenmechanismen die de organisatie heeft ingesteld of waaraan de organisatie deelneemt

c

Incomplete data; in de komende periode een aanscherping op de MVO-verklaring in deze

d

De organisatie beschrijft hoe de belanghebbenden, die de beoogde gebruikers van de klachtenmechanismen zijn, betrokken zijn bij het ontwerp, de beoordeling, de werking en de verbetering van deze mechanismen

Incomplete data; we gaan, de komende periode, inventariseren of en op welke wijze belanghebbenden betrokken willen worden bij verbeteringen

e

De organisatie moet beschrijven hoe de organisatie de effectiviteit van de klachtenmechanismen en andere herstelprocessen bijhoudt, en voorbeelden van hun effectiviteit rapporteren, inclusief feedback van belanghebbenden

Focus op uitvoering van de energietransitie; Klanttevredenheid centraal in onze dienstverlening; Customer Effort Score; Bijlage: Aanvullende informatie; Feiten en cijfers; Procedure bij klachten en geschillen

GRI 2-26

Mechanismen voor het inwinnen van advies en het uiten van zorgen

a

De organisatie beschrijft de mechanismen voor individuen om:
i. advies inwinnen over het implementeren van het beleid en de praktijken van de organisatie voor verantwoord zakelijk gedrag
ii. zorgen uiten over het zakelijke gedrag van de organisatie

GRI 2-27

Naleving van wet- en regelgeving

a

De organisatie rapporteert het totaal aantal significante gevallen van niet-naleving van wet- en regelgeving gedurende de verslagperiode en een uitsplitsing van dit totaal naar:
i. gevallen waarvoor boetes zijn opgelegd
ii. gevallen waarvoor niet-monetaire sancties zijn opgelegd

Bijlage: Aanvullende informatie; Feiten en cijfers; Wet- en regelgeving; Standaarden en normen

b

De organisatie rapporteert het totale aantal en de geldwaarde van boetes wegens overtreding van wet- en regelgeving die in de rapportageperiode zijn betaald en een uitsplitsing van dit totaal naar:
i. boetes voor het niet naleven van wet- en regelgeving in de lopende verslagperiode;
ii. boetes voor het niet naleven van wet- en regelgeving in voorgaande verslagperiodes

c

De organisatie beschrijft de significante gevallen van niet-naleving

d

De organisatie beschrijft hoe zij significante gevallen van niet-naleving heeft vastgesteld

GRI 2-28

Lidmaatschap verenigingen

a

De organisatie rapporteert brancheverenigingen, andere lidmaatschapsverenigingen en nationale of internationale belangenorganisaties waarin zij een significante rol speelt

Bijlage; Aanvullende informatie; Over dit verslag; Samenwerkingsverbanden

GRI 2-29

Benadering van betrokkenheid van belanghebbenden

a

De organisatie beschrijft haar benadering van het omgaan met belanghebbenden, waaronder:
i. de categorieën belanghebbenden waarmee het samenwerkt, en hoe ze worden geïdentificeerd;
ii. het doel van de betrokkenheid van belanghebbenden;
iii. hoe de organisatie streeft naar een zinvolle betrokkenheid bij belanghebbenden

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Dialoog met stakeholders

GRI 2-30

Collectieve arbeidsovereenkomsten

a

De organisatie rapporteert het percentage van het totale aantal werknemers dat onder collectieve arbeidsovereenkomsten valt

b

De organisatie zal voor werknemers die niet onder collectieve arbeidsovereenkomsten vallen, rapporteren of de organisatie hun arbeidsvoorwaarden en arbeidsvoorwaarden bepaalt op basis van collectieve arbeidsovereenkomsten die van toepassing zijn op haar andere werknemers of op basis van collectieve arbeidsovereenkomsten van andere organisaties

0,08 % wordt als niet materieel beschouwd en derhalve niet gerapporteerd

GRI 3-1

Proces om materiële onderwerpen te bepalen

a

De organisatie beschrijft het proces dat zij heeft gevolgd om haar materiële onderwerpen te bepalen, met inbegrip van:
i. hoe het feitelijke en potentiële, negatieve en positieve effecten op de economie, het milieu en mensen heeft geïdentificeerd, inclusief effecten op hun mensenrechten, voor al zijn activiteiten en zakelijke relaties;
ii. hoe het de effecten voor rapportage heeft geprioriteerd op basis van hun significantie

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Bepalen van de inhoud

b

De organisatie specificeert de belanghebbenden en deskundigen wier standpunten hebben geleid tot het bepalen van haar materiële onderwerpen

GRI 3-2

Lijst met materiele onderwerpen

a

De organisatie inventariseert haar materiële onderwerpen

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Bepalen van de inhoud; Definities van materiële onderwerpen

b

De organisatie rapporteert wijzigingen in de lijst met materiële onderwerpen ten opzichte van de vorige rapportageperiode

Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Definities van materiële onderwerpen; Veranderingen t.o.v. voorgaande verslagjaren

GENERAL DISCLOSURES

Betrouwbaar en toegankelijk energienet

GRI 3-3

Voor elk materieel onderwerp dat onder Disclosure 3-2 wordt gerapporteerd, moet de organisatie:

a

Beschrijf de feitelijke en potentiële, negatieve en positieve effecten op de economie, het milieu en mensen, inclusief effecten op hun mensenrechten

b

Rapporteer of de organisatie betrokken is bij de negatieve effecten via haar activiteiten of als gevolg van haar zakelijke relaties, en beschrijf de activiteiten of zakelijke relaties

c

Beschrijf haar beleid of toezeggingen met betrekking tot het materiële onderwerp

d

Beschrijf de acties die zijn ondernomen om het onderwerp en de gerelateerde effecten te beheersen, waaronder:
i. acties om mogelijke negatieve effecten te voorkomen of te verminderen;
ii. acties om daadwerkelijke negatieve effecten aan te pakken, inclusief acties om te voorzien in of mee te werken aan het herstel ervan;

e

Rapporteer de volgende informatie over het bijhouden van de effectiviteit van de ondernomen acties:
i. processen die worden gebruikt om de effectiviteit van de acties te volgen;
ii. doelen, streefdoelen en indicatoren die worden gebruikt om de voortgang te evalueren;
iii. de doeltreffendheid van de acties, met inbegrip van de vooruitgang in de richting van de doelen en taakstellingen;
iv. geleerde lessen en hoe deze zijn verwerkt in het operationele beleid en de procedures van de organisatie

Focus op uitvoering van de energietransitie; Iedereen toegang tot een betrouwbaar energienetDoelstellingen en prestaties; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Dialoog met stakeholders; Bepalen van de inhoud

Incomplete data voor iv; in de materialiteitsanalyse 2023 zal het topic 'geleerde lessen' aandacht krijgen

f

Beschrijf hoe betrokkenheid bij belanghebbenden heeft geleid tot de ondernomen acties (3-3-d) en hoe het heeft geïnformeerd of de acties effectief zijn geweest (3-3-e)

Incomplete data; in de materialiteitsanalyse 2023 zal hier aandacht aan worden besteed

Veilig energienet

i. processen die worden gebruikt om de effectiviteit van de acties te volgen;

Focus op uitvoering van de energietransitie; Veilige netten waar iedereen op kan vertrouwen; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Dialoog met stakeholders; Bepalen van de inhoud

Enexis indicator

Publieke veiligheid elektriciteit, Publieke veiligheid gas

Duurzame energievoorziening

i. processen die worden gebruikt om de effectiviteit van de acties te volgen;

Focus op uitvoering van de energietransitie; Verduurzaming van onze energievoorziening; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Dialoog met stakeholders; Bepalen van de inhoud

Uitbreiden transportcapaciteit

Wij zijn Enexis; Doelstellingen en prestaties; Focus op uitvoering van de energietransitie; Iedereen toegang tot een betrouwbaar energienet; Verduurzaming van onze energievoorziening

Betaalbare energievoorziening

Beïnvloedbare kosten en opbrengsten

Wij zijn Enexis; Doelstellingen en prestaties

Klantgerichte dienstverlening

i. processen die worden gebruikt om de effectiviteit van de acties te volgen;

Focus op uitvoering van de energietransitie; Klanttevredenheid centraal in onze dienstverlening; Bijlage: Aanvullende informatie; Over dit verslag; Dialoog met stakeholders; Bepalen van de inhoud

Customer Effort Scores

Wij zijn Enexis; Doelstellingen en prestaties; Focus op uitvoering van de energietransitie; Klanttevredenheid centraal in onze dienstverlening