Medezeggenschap in 2022

Een nieuwe structuur, verkiezingen, een nieuwe werkwijze. De medezeggenschap binnen Enexis ontwikkelde zich in 2022 op verschillende fronten.

Om de energietransitie het hoofd te bieden, breidde de raad van bestuur van Enexis in 2020 uit van twee naar vier personen. De ondernemingsraad besloot de structuur voor de medezeggenschap hierop aan te passen. Tot dat moment bestond de medezeggenschap uit één ondernemingsraad met daaronder vijf onderdeelcommissies. Inmiddels buigen drie deelraden zich over de onderwerpen die hun bedrijfsonderdeel aangaan: Operations, Transition en Staven. Een centrale ondernemingsraad behandelt Enexis-brede onderwerpen. Hierin zitten afgevaardigden uit de deelraden. Voor de centrale ondernemingsraad en deelraden werden in 2022 verkiezingen uitgeschreven. De raad van bestuur installeerde de nieuwe ondernemingsraad in juni.

Positie ondernemingsraad

Als onderneming met meer dan vijftig medewerkers is Enexis verplicht om een ondernemingsraad te hebben. De Wet op de ondernemingsraden (WOR) schrijft voor in welke situaties de raad van bestuur minimaal verplicht is om advies of instemming te vragen. De raad van bestuur kiest er bewust voor om de medezeggenschap zo vroeg mogelijk te informeren en deze feedback in het traject mee te nemen.

In 2022 organiseerde Enexis een Medezeggenschapsdag. Op deze dag kwamen de raad van bestuur, directieleden, commissarissen, HR-collega’s en leden van de ondernemingsraden bij elkaar. Doel was om elkaar beter te leren kennen en om de samenwerking verder te verbeteren. Ook werd de centrale ondernemingsraad betrokken bij een aantal grote trajecten, zoals de nieuwe strategie, de verkoop van bedrijfsonderdeel Fudura, en het onderhandelingsakkoord over het mogelijk toekomstig aandeelhouderschap van het Rijk in de regionale netwerkbedrijven.

Toekomstbestendige ondernemingsraad

De ondernemingsraad werkte in 2022 op verschillende vlakken aan de toekomstbestendigheid. Zo besloot ze om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Extra leden zijn hard nodig, vooral bij de deelraden Transition en Staven die kampen met onderbezetting. Het is belangrijk dat de ondernemingsraad voldoende leden heeft, om een afspiegeling van de organisatie te zijn en om de taken goed te kunnen verdelen.