Onze doelstellingen en prestaties

Realisatie 2022

Doelstelling 2023

Doelstelling 2026[2]

We bieden iedereen altijd toegang tot energie

Uitbreiden transportcapaciteit[3]

≥ 1.000 MW

1.180 MW

≥ 2.000 MW

Jaarlijks minimaal 1.000 MW

Jaarlijkse uitvalduur

≤ 17,5 min

14,0 min

≤ 17,5 min

Onze klanten weten wat ze aan ons hebben

% Standaard Aansluitingen wensdatum[4]

€ 512 mln

≤ € 590 mln

-

• 1Met betrekking tot de strategische doelen ‘We realiseren het energiesysteem van de toekomst’ en ‘Duurzame impact maken’ vindt periodiek monitoring plaats middels meting van het imago van Enexis bij stakeholders respectievelijk middels meting van de COuitstoot. Deze strategische doelen komen niet terug in de tabel.
  • 2Voor de meeste KPI’s geldt dat vanuit de strategie een meerjarendoelstelling is bepaald. Voor de KPI’s die nog geen 2026 doelstelling kennen, geldt dat het niet mogelijk is om deze doelstelling vast te stellen omdat per jaar de doelstelling wordt bepaald.
  • 3Met ingang van verslagjaar 2023 wijzigt deze definitie. Alle gebouwde transportcapaciteit wordt vanaf 2023 meegenomen in de realisatie; onafhankelijk van het moment waarop deze capaciteit door TenneT wordt aangesloten. De doelstellingen voor 2023 en 2026 zijn hierop aangepast.
  • 4De KPI's zijn voor 2023 toegevoegd aan de doelstellingen en prestaties en hebben daarom geen target en realisatie over 2022.
  • 5Op basis van normkosten.
  • 6Met ingang van verslagjaar 2023 wijzigt deze definitie. Vanaf 2023 wordt alleen de instroom gemeten, in plaats van het saldo van in- en uitstroom zoals in 2022. In de definitie van 2023 worden er diverse technische functies toegevoegd ten opzichte van 2022. De doelstelling en realisatie 2022 zijn volgens de nieuwe definitie 325 fte respectievelijk 314 fte.
  • 7Enexis Netbeheer (incl. staven).

We zijn trots op de stappen die we hebben gezet in 2022. We hebben wederom een record werkpakket uitgevoerd en de transportcapaciteit met circa 1,2 gigawatt uitgebreid. De betrouwbaarheid van onze netten blijft op een onverminderd hoog niveau. Helaas hebben we niet al onze gestelde doelen behaald. De veiligheid van onze medewerkers heeft onder druk gestaan als gevolg van kleine ongevallen en we hadden graag meer technische medewerkers aan ons willen binden om zowel nu als in de toekomst het toenemend werkpakket uit te kunnen voeren.

RECORD WERKPAKKET VAN MEER DAN € 1 MILJARD GEREALISEERD

Ondanks de nasleep van de coronapandemie en de schaarste op de markt voor technische medewerkers wisten we in 2022 weer meer werk te verzetten. Het uitgevoerde werkpakket bedroeg € 1.027 miljoen; een stijging van 7 procent ten opzichte van 2021. Ons doel voor het uitbreiden van de transportcapaciteit is ruimschoots behaald door 1.180 megawatt aan vermogen aan te sluiten op de hoogspanningsnetten van TenneT. Daarnaast hebben we voor 490 megawatt aan extra transportcapaciteit opgesteld, die beschikbaar komt voor onze klanten zodra TenneT deze heeft aangesloten. De belasting van ons net verandert, onder andere door meer invoeding uit wind- en zonneparken en een groei van het aantal elektrische auto's en warmtepompen. Ondanks deze veranderingen blijft de leveringszekerheid met een uitvalduur van 14 minuten op een hoog niveau.

Voor 2023 hebben we het doel gesteld om voor Standaard Aansluitingen 70 procent van de aanvragen binnen de aangegeven wensdatum te realiseren en voor Maatwerk Aansluitingen 65 procent van de aanvragen.

Ons doel rondom de veiligheid van personeel bij Enexis hebben we niet gehaald. In 2022 zijn we naar trede 3 (van de 5) geklommen op de Veiligheidsladder, maar we zien het effect helaas nog niet terug in een afname van het aantal ongevallen met verzuim.

In 2022 hebben we een grote stap gezet in ons besparingsprogramma met als doel om in de periode 2022 - 2026 minstens € 220 miljoen aan uitgaven te besparen. De in 2022 gerealiseerde besparing bedraagt € 60 miljoen. Dit is onder andere te danken aan een efficiëntere uitvoering van ons werkpakket, het afbouwen van de activiteiten van Enpuls en lagere uitgaven voor verbeterprojecten. In 2023 werken we verder aan de besparingsdoelstelling. Door dit besparingsprogramma beheersen we niet alleen de kosten van de energietransitie, maar zijn we ook in staat om meer werkzaamheden voor onze klanten uit te voeren.

Een doorkijk naar 2023 laat zien dat onze doelen ambitieus zijn. Ons werkpakket groeit tot ruim boven de € 1.300 miljoen. Door ons intensieve wervings- en opleidingsprogramma voor technisch personeel, de nauwe samenwerking met uitvoeringspartners en een nog efficiëntere werkwijze, zien we in 2023 mogelijkheden om verder te groeien. We gaan de transportcapaciteit in het komend jaar uitbreiden met een enorme 2.000 megawatt. Bij de uitbreiding van de transportcapaciteit zijn we ook afhankelijk van de werkzaamheden die TenneT uitvoert aan het hoogspanningsnet. Hierdoor is het mogelijk dat Enexis de netcapaciteit uitbreidt, maar dat deze nog niet beschikbaar is in afwachting van de werkzaamheden van TenneT. Bij het uitvoeren van het werk doen we geen concessies op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid. Onze doelstelling om klanten tijdig aan te sluiten hebben we in 2023 verder aangescherpt. Om realistische afspraken te maken, gaan we met klanten in gesprek over hun wensen en de wachttijd. Daarbij zetten we maximaal in op het aantrekken en behouden van voldoende technisch personeel om het groeiende werkpakket te kunnen uitvoeren.