Onze kernwaarden

Enexis introduceerde in 2021 nieuwe kernwaarden: duidelijk, inclusief en lerend. We kozen voor de kernwaarden die nodig zijn om succesvol te zijn in de strategie, in een snel veranderende omgeving. In 2022 hebben we de kernwaarden verder geactiveerd.

Met de energietransitie staan Enexis en de samenleving voor grote uitdagingen. We weten nog niet hoe het energiesysteem er in de toekomst uitziet, maar al wel dat het net overvol raakt en dat bijna overal de schop in de grond moet. Daarnaast is er een tekort aan technici, materiaal en capaciteit, terwijl de aanvragen blijven oplopen. Dáár hebben we onze kernwaarden op gekozen: op wat er nodig is voor de energietransitie.

Duidelijk

Het netwerk dat we de afgelopen vijftig jaar hebben aangelegd, moeten we in zijn totaliteit in de komende acht jaar verdubbelen. Dan is het belangrijk dat duidelijk is wat we van medewerkers verwachten en medewerkers van elkaar. Duidelijk zijn betekent expliciet zijn over wat goed gaat en wat niet en dat je elkaar daarop aanspreekt. En dat je moedige keuzes maakt, ook al is het spannend en weten we niet precies hoe een besluit uitpakt. Duidelijk zijn maakt ons productiever, omdat je niet tussen de regels door hoeft te luisteren, maar precies weet wat er bedoeld wordt, wat er van je verwacht wordt en wat je aan elkaar hebt.

Inclusief

Voor de energietransitie is probleemoplossend vermogen nodig. Inclusief staat voor alle perspectieven binnen en buiten de organisatie die we hiervoor samenbrengen. Niemand van ons heeft alle antwoorden, daarom is het belangrijk dat elke mening en oplossing gehoord worden. Ook – of juist – als die haaks staan op wat we meestal doen. Inclusief staat ook voor onze ambitie om een goede afspiegeling te zijn van de samenleving. Dit gaat onder andere over culturele diversiteit en een goede man-vrouwverhouding, ook in leidinggevende posities.

Lerend

Nieuwe dingen proberen, leren van lessen, fouten en successen. De energietransitie vraagt erom dat we elke dag groeien en zo betere resultaten mogelijk maken. Daarvoor zoeken we elkaar op en staan we open voor feedback. Het vraagt ook om vragen stellen, experimenteren en fouten durven maken – met oog voor een veilige werkomgeving. Daarvan leren we.

Zo dragen we de waarden intern uit

Een nieuwe strategie en kernwaarden; het zijn grote veranderingen voor een organisatie. Voor zo’n verandertraject staat gemiddeld drie tot vijf jaar. Gelukkig beginnen we niet bij nul; de kernwaarden gaan een stap verder dan we gewend waren. Een belangrijke basis voor het kunnen werken volgens de kernwaarden is een sociaal veilige werkomgeving. Mensen moeten zichzelf kunnen zijn en zich uit durven spreken.

In 2022 zochten we ambassadeurs in de organisatie die het goede voorbeeld geven en actief de kernwaarden gaan uitdragen in de organisatie in 2023. We vonden deze mensen overal in de organisatie; van agile coaches en teammanagers tot secretaresses. Zij leggen collega’s uit waarom ze dingen doen, halen verhalen op en delen ze, onder andere in teamsessies. Ook introduceerden we in 2022 het leiderschapskompas, waarmee leidinggevenden de kernwaarden in hun team verder kunnen brengen. In 2023 vertalen we de kernwaarden door naar vaardigheden, systemen en processen.