Resultaatontwikkeling eerste halfjaar 2023

De sterk gestegen energieprijzen – mede veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne – leiden tot een daling van de nettowinst. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2022 daalde de nettowinst met € 74 miljoen tot € 15 miljoen.  De netto omzet steeg met € 135 miljoen als gevolg van tariefstijgingen. Daartegenover stond een kostenstijging voor transportdiensten en distributieverliezen van € 227 miljoen. Met name de inkoopkosten voor zowel elektriciteit als gas stegen fors als gevolg van gestegen energieprijzen. Ook onze inkoopkosten TenneT zijn fors gestegen vanwege het groeiend werkpakket dat TenneT verzet om de energietransitie mogelijk te maken.

In vergelijking met 2022 stijgen de bedrijfskosten met € 16 miljoen. De stijging wordt voornamelijk verklaard door hogere operationele kosten voor het werkpakket en verbeterprojecten. Vanwege ons toenemende investeringsniveau nemen ook de afschrijvingen toe. De financiële baten en lasten zijn € 7 miljoen positiever dan in het eerste halfjaar 2022. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van de financiële baten als gevolg van een stijging van de rente over uitgezette gelden in deposito’s en geldmarktfondsen. Tenslotte dalen de belastingen met € 27 miljoen als gevolg van een lager resultaat vóór belastingen.

Over het eerste halfjaar van 2022 bevatten de cijfers in de winst-en-verliesrekening het resultaat van Fudura. Fudura is in de tweede helft van 2022 verkocht.