Onze doelstellingen en prestaties

Strategisch doel[1]

KPI

Realisatie           

1e halfjaar 2023

Doelstelling

2023

Realisatie

1e halfjaar 2022

Realisatie

2022

We bieden iedereen altijd toegang tot energie

Technisch gerealiseerde netcapaciteit[2]

1.250 MW

≥ 2.000 MW

710 MW

1.670 MW

Jaarlijkse uitvalduur[3]

17,7 min

≤ 17,5 min

15,2 min

14,0 min

Onze klanten weten wat ze aan ons hebben

% Standaard Aansluitingen wensdatum[4]

69%

≥ 70%

-

-

% Maatwerk Aansluitingen wensdatum[4]

67%

≥ 65%

-

-

Kwantitatieve voortgang Jaarorderboek[5]

€ 556 mln

≥ € 1.340 mln

€ 462 mln

€ 1.027 mln

Veilig werken

Lost Time Injury Frequency Enexis[6]

1,5

≤ 1

1,56

1,9

Lost Time Injury Frequency contractors[6]

3,3

≤ 2

1,75

3,0

Elkaar versterken

Instroom # fte schaars technisch personeel[7]

188 fte

≥ 361 fte

139 fte

314 fte

Employee Net Promoter Score

27,0

≥ 35

25,6

27,2

Financieel solide blijven

Beïnvloedbare kosten en opbrengsten[8]

€ 290 mln

≤ € 590 mln

€ 256 mln

€ 512 mln

  • 1Met betrekking tot de strategische doelen ‘We realiseren het energiesysteem van de toekomst’ en ‘Duurzame impact maken’ vindt periodiek monitoring plaats middels meting van het imago van Enexis bij stakeholders respectievelijk middels meting van de COuitstoot. Deze strategische doelen komen niet terug in de tabel.
  • 2Met ingang van verslagjaar 2023 is deze definitie gewijzigd. De KPI meet de door Enexis nieuw gerealiseerde HS/MS transformatoren ongeacht of deze door TenneT zijn aangesloten. Vervangen van oude transformatoren worden niet in mindering gebracht op de score van deze KPI. De realisatie over 1e halfjaar 2022 en realisatie 2022 zijn volgens de nieuwe definitie aangepast.
  • 3Jaarlijkse uitvalduur elektriciteit is in de kolommen 1e halfjaar 2023 / 1e halfjaar 2022 gepresenteerd als een 12 maands voortschrijdende score per 30 juni. In het 1e halfjaar 2023 is de uitvalduur 11,2 minuten. In de vergelijkende periode vorig jaar was deze 7,8 minuten.
  • 4De KPI's zijn voor 2023 toegevoegd aan de doelstellingen en prestaties en hebben daarom geen realisatie over 2022.
  • 5Op basis van normkosten.
  • 6Aantal ongevallen met verzuim per miljoen gewerkte uren
  • 7Met ingang van verslagjaar 2023 is deze definitie gewijzigd. Vanaf 2023 wordt alleen de instroom gemeten, in plaats van het saldo van in- en uitstroom zoals in 2022. In de definitie van 2023 zijn er diverse technische functies toegevoegd ten opzichte van 2022. De realisatie 1e halfjaar 2022 en de realisatie 2022 zijn volgens de nieuwe definitie aangepast.
  • 8De som van de beïnvloedbare kosten en opbrengsten van Enexis Netbeheer, incl. stafafdelingen.

De veiligheid van onze medewerkers staat bij Enexis voorop. Onze doelstellingen voor de LTIF (Lost Time Injury Frequency)- scores zijn dan ook ambitieus. In 2022 klommen we naar trede 3 (van de 5) op de Veiligheidsladder - de laddertrede geeft de mate van veiligheidsbewustzijn aan van organisaties in houding, gedrag en cultuur - maar dat vertaalt zich helaas nog beperkt in een afname van het aantal ongevallen met verzuim. Hierdoor ligt de LTIF boven de streefwaarde van 1. De komende jaren werken we toe naar trede 4, die formeel omschreven wordt als ‘proactief’: een organisatie die veiligheid hoge prioriteit geeft en continu verbetert.

Onze klanten kunnen rekenen op een betrouwbaar energienet. Toch zorgde een aantal incidenten met een lange uitvalduur voor een hoge gemiddelde jaarlijkse uitvalduur van 17,7 minuten. We investeren fors in uitbreiding van de transportcapaciteit. Hierbij stemmen we onze werkzaamheden af met TenneT, zodat onze stations gereed zijn op het moment dat TenneT zijn uitbreidingen heeft afgerond. In de eerste helft van het jaar bouwden we 1.250 megawatt aan netcapaciteit. Dit is 76 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen we 710 megawatt bouwden. We zijn trots op dit resultaat, maar merken ook dat de markt vraagt om nog verdere opschaling. Door de toenemende vraag lopen onze wachtlijsten helaas verder op. We willen klanten aansluiten binnen de door hen gewenste termijn. In de eerste helft van 2023 lukte dit voor 69 procent van de klanten bij standaardaansluitingen en voor 67 procent bij maatwerkaansluitingen.

We staan voor de taak om een historisch groot werkpakket te realiseren. Over het eerste halfjaar van 2023 realiseerden we een 20 procent groter werkpakket dan in dezelfde periode vorig jaar (+ € 94 miljoen). Om te voldoen aan de klantvraag moeten we verder opschalen. Wij zetten in op werving en opleiding van nieuwe collega’s, efficiënter werken en uitbesteding van grote werkpakketten bij aannemers. Makkelijk is dit niet: we worden geconfronteerd met de schaarste op de arbeidsmarkt. Hier hebben niet alleen wij last van, maar ook de aannemers waar we mee samenwerken. We zijn er dan ook trots op dat het toch gelukt is 188 fte aan schaars personeel te werven. De groei van het werkpakket en de daarbij behorende groei van de organisatie leidt tot hogere kosten, waarbij de schaarste van materialen en diensten de prijs opdrijft. Door efficiënt te werken kunnen we voor onze klanten meer werk verzetten en dragen we bij aan de betaalbaarheid van de energievoorziening.

Ook in het tweede halfjaar van 2023 ligt onze focus op het uitvoeren van het ongekend hoge werkpakket. We zijn ons ervan bewust dat we ondanks onze inspanningen niet iedereen kunnen aansluiten. Hierover zijn we transparant naar onze klanten. Dat we klanten niet tijdig kunnen aansluiten, kan financiële gevolgen hebben. De potentiële gevolgen kunnen we niet met zekerheid inschatten.